For tynt, for ufokusert og for hardt forsøkt

I konsertformat tas How To Dress Well med buksene nede.

AMBISIØS VOKALIST: How To Dress Well ville mye, men fikk det ikke helt til å sitte i Hovefestivalens teltscene onsdag kveld. Foto: Maren Bjørgum.
AMBISIØS VOKALIST: How To Dress Well ville mye, men fikk det ikke helt til å sitte i Hovefestivalens teltscene onsdag kveld. Foto: Maren Bjørgum.Vis mer

HOVEFESTIVALEN: Det begynner å bli et velkjent problem på Hovefestivalen at kunstnerisk interessante, men mindre kjente artister sliter med å skaffe seg oppmerksomhet. Onsdag kveld var det How To Dress Well, prosjektet til amerikaneren Tom Krell, som fikk kjenne på dette.

Krell har de siste par årene vært et buzz-navn innenfor bølgen av ny, alternativ RnB, og fått mye skryt for sine to album. Men da han gikk på scenen sammen med DJ Aaron Read, var teltet så folketomt at han spøkefullt annonserte at de kun ville spille Lumineers-låter.

Fra studio til konsert
Duoen kan likevel ikke skylde konsertens manglende gjennomslagskraft på dette alene. Det begynte lovende, med Krell på to mikrofoner og Read med flytende fiolinlinjer over det svevende backingtracket. Dette The Weeknd-aktige lydbildet sitter godt, akkurat som den mer rendyrkede RnB-produksjonen de fulgte opp med.

Men det ble snart klart at de to har problemer med å få overført låter som er sterkt preget av studioarbeid til konsertformatet.

Særlig gjaldt det Krells vokal, som i utgangspunktet er nydelig var og lys, men i det ambisiøse arbeidet med to ulikt skrudde mikrofoner ofte ble vel hektisk og dermed ikke like stødig. Det hjelper heller ikke et laptop-basert oppsett at lydanlegget i teltet mangler en god del på dynamikken.

Utflytende stemninger
For How To Dress Well er fokuset på utflytende og til dels sparsomt utbygde stemninger helt bevisst, men svakhetene ved gårsdagens konsert avdekket med største tydelighet at man like fullt er avhengig av en viss målrettet struktur, i form av låter. De kom tydeligst fram i de roligste, mer åpent produserte sangene med sterkest RnB-signatur — ikke minst fordi Krell da fikk fokusert stemmen.

I disse øyeblikkene var det lett å se hvorfor han har truffet en nerve. Den hører bare foreløpig best hjemme på plate.