Filmanmeldelse: "Med hjertet i dansen"

- For Vilde (12) er bestefars kreftsykdom den største utfordringen

Modige barn trosser tvang og vemod i rørende dansedokumentar.

VEKTIG: Vildes samtaler med sin kreftsyke bestefar er svært bevegende, og vektig for målgruppa mellom 8 og 12 år i dansedokumentaren «Med hjertet i dansen». Foto: Filmweb
VEKTIG: Vildes samtaler med sin kreftsyke bestefar er svært bevegende, og vektig for målgruppa mellom 8 og 12 år i dansedokumentaren «Med hjertet i dansen». Foto: Filmweb Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Filmanmeldelse: Mamma lot seg aldri imponere av prestasjoner. Skåret jeg hat trick i en finale, var hun mest opptatt av om jeg hadde spist og drukket godt. Barneidrett ser definitivt annerledes ut utenfra enn innenfra. Opplevelsen av å være i trening eller konkurranse som barn kan der og da omfatte og bety alt. Utenfra sett, derimot, er det én blant mange ting her i verden: nok en kamp på Ekebergsletta. Slik blir det lettere å rette et kritisk blikk.

Med hjertet i dansen er laget for målgruppa 8 til 12 år, av filmskaperne Erlend E. Mo, Victor Kossakovsky og Hanna Heilborn. Sjangerbetegnelsene på filmweb.no er «barnefilm», «dokumentar» og «familiefilm». Men først og fremst er filmen et «dokumentarisk dansedrama», som på sitt beste skildrer tre ungjenters dansedrømmer innenfra. Med hode, skulder, kne, tå og hjerte i dansen søker de anerkjennelse og relasjoner gjennom denne underlige menneskelige bevegelsen uten forflytning.

Filmen er en klar oppfordring til dans, men aller mest trening i de nære relasjonene – til et søsken, ei mor eller en bestefar – som gjør livet verdt å leve, og dermed døden så vond å bære. For hallingtalentet Vilde (12) er ikke Landskappleiken, men bestefars kreftsykdom den største utfordringen. Her er bestefar en stokk, og døden en hengende svart hatt, som med svikt og sving kan sparkes midlertidig av gårde.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.