Forbløffende sterkt om forhold mellom 13-åring og voksen mann

Eline Lund Fjærens (19) debutbok imponerer.

STERK DEBUT: 19 år gamle Eline Lund Fjæren fra Lierfoss imponerer med debutboka «Ung jente, voksen mann». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
STERK DEBUT: 19 år gamle Eline Lund Fjæren fra Lierfoss imponerer med debutboka «Ung jente, voksen mann». Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

• Les intervju med Eline Lund Fjæren her.

ANMELDELSE: Lolita-komplekset er et hett tema for tiden, både i litteraturen og i det virkelige liv. Litterært gjennom bøker av for eksempel Knausgård og Thomas Espedal, i det virkelige liv blant annet gjennom en tragisk rettssak.   

Det er naturlig nok et betent tema, spesielt om en antyder at forholdet er gjensidig og jevnbyrdig på sitt vis.

Det gjør den forbløffende unge debutanten Eline Lund Fjæren i «Ung jente, voksen mann». En tittel som for mange er provoserende direkte, i en roman som for visse muligens er opprørende.  

Forbløffende sterkt om forhold mellom 13-åring og voksen mann

Boka er skrevet i retrospekt, der en atten år gammel jente gjenerindrer sitt første møte med sin kjæreste. Da var hun tretten år og danset ballett i en musikkvideo. I garderoben innleder hun et forhold til musikeren, som er 30. Et intenst, komplisert og smertefullt forhold som varer i fem år. Da avsluttes boka, som kun er på litt over hundre sier.  

Reiser bort
«Ung jente, voksen mann» er en sjeldent stilsikker og velskrevet debut — spesielt med tanke på at Fjæren er nitten år gammel. Tonen er intens og følelsesladd, presis og knapp.

Fjæren veksler med å la de to komme til orde. Et intelligent grep, fordi en da ser hvor ulikt forholdet fortoner seg for dem. Jenta som i begynnelsen nærmest leker litt — inntil den første natten, som hun gråter seg gjennom. Overraskende nok er boka blottet for direkte erotiske scener, det bare antydes på elegant vis.        

Ofre og bødler
Det gode — kanskje for noen lesere provoserende — med fortellingen, er at de begge er ofre — og bødler. Han er offer for hennes unge alder, og frykter for at hun leker med ham.

Han reiser stadig til Roma, i håp om å komme seg vekk, og han ser selv hvor annerledes han er når kompiser gifter seg og får barn. «Hva er igjen av en mann som meg, når en jente som henne tilslutt stikker av», spør han seg selv.  

Selvbiografisk?
Det er et forhold fullt av angst. Over at noen skal oppdage dem, over at de mister hverandre. Hun martres av sjalusi når han reiser, og straffer ham på barnlig vis. Hun gjør det dårlig på skolen, og føler seg utenfor når venninner kjatrer om tenåringskjærlighet og kjekke gutter, mens hun selv mistet uskylden da hun var 13.

I våre dager er det selvsagt fristende å spekulere i om fortellingen er selvbiografisk. Det finnes visse antydninger om det i boka, men Fjæren har intelligent nok unngått å si noe om det i lanseringsintervjuer.

Denne slående gode og stramme debuten trenger da heller ikke den type drahjelp.