- Forbruk er makt

Ny bok ser forbruk i klasseperspektiv. Kultureliten avgjør hva du skal kjøpe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Det gamle klassesamfunnet lever i beste velgående når det gjelder forbruk, mener Karl-Fredrik Tangen. I boka «Forbruk - lyst, makt, iscenesettelse eller mening?» ser han forbruk i et klasseperspektiv.

- Mennesker sosialiseres inn i ulike forbruksmønstre. Vi har alle en portefølje, alt etter om vi kommer fra et hjem med klaver eller ei, sier Karl-Fredrik Tangen, samfunnsgeograf og analytiker i reklamebyrået Bates Red Cell, til NTB.

Sammen med Trond Blindheim, Thor Øivind Jensen og Frode Nyeng har han skrevet boka «Forbruk- lyst, makt, iscenesettelse, eller mening», som består av fire perspektiver på personlig forbruk og vår tids forbrukerkultur.

I boka forsøker Tangen å vise at det systemet av forbruk vi ser i samfunnet, er knyttet til makt. Samfunnet har en kulturelite som sitter på mye makt, og som påvirker forbrukere andre steder i samfunnet.

- Vi leser hverandre gjennom ting, og kultureliten dikterer - gjennom sitt forbruk - hvordan verden skal forstås. Dermed opprettholdes gamle samfunnssystemer, mener Tangen, og etterlyser forbrukerperspektiver som bryter med hverdagsforståelsen:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer