Forbruk skaper lykke

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Økt forbruk gir ikke nødvendigvis større livskvalitet. Det er ingen sammenheng mellom størrelsen på pølsene, bilene og diamantene på den ene siden og opplevelsen av lykke og kjærlighet på den andre. Dette bildet er i ferd med å feste seg som en vitenskapelig sannhet, og utgjør det optimistiske grunnlaget for å frakople livskvaliteten fra forbruksveksten. I hvilken grad kan denne påstanden bekreftes av vitenskapelige undersøkelser? Er det ikke noen sammenheng mellom økt kjøpekraft og individuell opplevelse av lykke? Det er vår bestemte oppfatning at sammenhengen mellom forbruksnivå og livskvalitet er mer komplisert. Å erkjenne at dette er komplisert synes å være en forutsetning for å komme opp med en politikk som er noe annet enn fordømmelse av vanlige folks liv.

At livskvaliteten ikke nødvendigvis øker i takt med kjøpekraften er de siste åra dokumentert av Hellevik i MMIs Norsk Monitor (se for eksempel Samfunnsspeilet 4/2004), og det er et av hovedpoengene i en rekke overbevisende innlegg av Steinar Lem i Framtiden i våre hender. Kjærligheten, lykken og livskvaliteten er ikke til salgs. Det er andre spørsmål enn penger og forbruk som er avgjørende når vi skal gjøre opp status over våre liv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer