IDOLER: Marcus og Martinus har en stor fanskare, både her hjemme og i utlandet og store deler av fansen er barn. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet
IDOLER: Marcus og Martinus har en stor fanskare, både her hjemme og i utlandet og store deler av fansen er barn. Foto: Kristin Svorte / DagbladetVis mer

Forbrukerombudet: - Selskapet bak Marcus og Martinus har brutt loven

Selskapet bak Marcus og Martinus har rettet reklame mot barn, som er ulovlig.

(Dagbladet): Under en konsert på arrangementet Oslo Sommertid 2. juli, kom artistene Marcus og Martinus med en oppfordring fra scenen om at de hadde en butikk på sletta hvor de solgte t-skjorter, armbånd og mye annet, og avsluttet med: «Det er bare å løp og kjøp!».

Store deler av publikum var barn, og siden direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn er et brudd på markedsføringsloven, vurderte Forbrukerombudet om oppfordringen var ulovlig.

Det har de nå konkludert med at den er.

Anti, som er PR-ansvarlig for Marcus og Martinus, har så langt ikke hatt anledning til å kommentere saken overfor Dagbladet i dag.

- Rettet mot barn

«Oppfordringene er etter Forbrukerombudets vurdering tydelig formulerte oppfordringer til konsertpublikummet om å kjøpe artisteffekter i salgsboden på konsertområdet. Det er utvilsomt at «løp og kjøp» er fraser som rammes av forbudet mot direkte kjøpsoppfordringer. Det er heller ikke tvilsomt at kjøpsoppfordringene på konserten ble rettet til barn, som må anses å være den primære målgruppen for den aktuelle konserten», skriver Forbrukerombudet i sin konklusjon.

Ifølge Forbrukerombudet ble det også kastet ut artisteffekter til publikum samtidig som Marcus og Martinus uttalte dette fra scenen:

«Okey, vi har noe å si. Som dere sikkert vet, her borte en plass så har vi en sånn MM store, sånn butikk, som jeg tror er...Er det noen som vet hvor den butikken er? Hvor er butikken? Er den der borte? Der borte? Altså nå ser ikke jeg hvor den er. Men hvis dere ser den så er det bare å løp og kjøp altså. Vi selger blant annet capser. Vi selger blant annet armbånd. Også selger vi masse, masse annet så dere kan bare løp og kjøp der».

Også Dagbladets anmelder omtalte kjøpsoppfordringa i sin konsertanmeldelse.

- Må ikke gjentas

Forbrukerrådet skriver at de ber om tilbakemelding på at selskapet M&M Mercandise og Anti Brandpeople, som er managementet til artistene, setter seg inn i reglene i markedsføringsloven som gjelder ved markedsføring for barn.

De ber også om en bekreftelse på at markedsføringstiltaket som ble gjort, ikke vil bli gjentatt.

- Markedsføringsloven er veldig tydelig når det gjelder kjøpsoppfordringer mot barn. Det er viktig at selskapet bak produktene er bevisst, og jeg håper de lærer opp artistene sine og ikke ber dem om å selge produkter mens de står på scenen, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugset.

Forbrukerombudet har også bedt om et møte med MM Mercandise og Anti.

- Vi tenker det kan være ok å gå gjennom regelverket sammen. Forståelse av regelverket bidrar til at det er enklere å følge det, sier Haugseth.

- Ikke en del av regien

I forrige uke skrev Marte Schei i Anti i e-post at Marcus og Martinus utsagn kom i kampens hete, og at det ikke var planlagt på forhånd.

- «Oslo Sommertid» var den største konserten Marcus & Martinus har spilt på. Med 33 000 engasjerte fans foran seg blir det i «kampens hete» sagt noe som omhandler kjøp av eget merchandise, forklarte Schei og la til at dette ikke var noe som ble sagt som en del av regien på showet.

Hun forklarte at dette var to barn som stod på scenen og snakket til fansen sin, som er andre barn.