- BRUKT LANG TID PÅ FORHANDLING: 
Forbrukerombudet mener det er ulovlig, etter markedsføringsloven, når ikke kundene står fritt til å velge hvem de vil ha som internettleverandør og tv-leverandør.
Avbildet er forbrukerombud Gry Nergård.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
- BRUKT LANG TID PÅ FORHANDLING: Forbrukerombudet mener det er ulovlig, etter markedsføringsloven, når ikke kundene står fritt til å velge hvem de vil ha som internettleverandør og tv-leverandør. Avbildet er forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Forbrukerombudet: - Ulovlig å drive slik Canal Digital gjør

At tv-seerne ikke selv kan velge kabel-tv-leverandør mener Forbrukerombudet er ulovlig.

(Dagbladet): - TV 2 hadde en tilsvarende sak i fjor, og nå er det en ny runde med TVNorge. Stortinget bør vurdere å åpne tv-kablene slik at vi ikke opplever det monopolet som råder nå, sier Ib Thomsen, kulturpolitisk talsperson for Fremskrittspartiet.

De mye omtalte forhandlingene mellom TVNorge-eide Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital, har ført til fortvilelse for svært mange tv-seere den siste uka. Partene har vært i forhandlinger hele uka, men står fortsatt langt unna en løsning.

Aldri har Forbrukerrådet fått flere henvendelser fra frustrerte tv-kunder. To millioner nordmenn står uten tilbudet de har betalt for.

Seerne har engasjert seg i tv-krangelen over hele landet. Terje Grøndals klagemelding til Canal Digital er en av dem som ble hyllet av tusener denne uka.

- Ulovlig Forbrukerrådet mener kabelleverandørene har hatt monopol på tv og Internett til folk i lang tid. Publikum vil bytte leverandør er det praktisk talt umulig.

Forbrukerombudet mener det er ulovlig, etter markedsføringsloven, når ikke kundene står fritt til å velge hvem de vil ha som internettleverandør og tv-leverandør.

- Vi mener det er ulovlig å drive slik Canal Digital gjør med tvungen koblingssalg av bredbåndsavtale og TV-avtale, sier forbrukerombud Gry Nergård i Forbrukerombudet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Burde det ikke da vært et annet system?

- Vi har flere ganger tatt opp at det burde lovfestes et forbud mot tvungen kobling, men ikke fått gehør for det. Derfor har vi brukt lang tid på å forhandle med Canal Digital og Get for å få på plass disse løsningene som skal tre i kraft i 2016, sier hun og legger til:

- Vi er fornøyd med at vi faktisk har klart å få selskapene til å løse opp tvungen kobling i løpet av 2016. Selvsagt hadde vi ønsket at det hadde vært på plass allerede slik at Canal Digitals kunder nå kunne valgt å gå ut av tv-avtalen og fremdeles beholdt bredbåndsavtalen, sier Nergård.

Finn Myrstad i Forbrukerrådet uttalte til Dagbladet tidligere denne uka at rundt 600 000 nordmenn har bindende fellesavtaler, noe som gjør det vanskelig for forbrukerne å bytte leverandør. For mange, er det få eller ingen alternativ til begge deler.

I SVART: Partene har ikke kommet til enighet. 2,8 millioner nordmenn har møtes nå med dette skjermbildet på Discoverys 13 kanaler på ubestemt tid, inklusive TVNorge, MAX, FEM og Discovery Channel. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
I SVART: Partene har ikke kommet til enighet. 2,8 millioner nordmenn har møtes nå med dette skjermbildet på Discoverys 13 kanaler på ubestemt tid, inklusive TVNorge, MAX, FEM og Discovery Channel. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Det er mangel på konkurranse og valgfrihet for forbrukeren. Nå har de største aktørene tvunget koblingssalg. Det betyr at om du kjøper internett, må du ha tv fra samme leverandør - det er ikke reell konkurranse, sier han.

Står langt fra hverandre Partene har etter en uke med forhandlinger fortsatt ikke kommet til enighet i saken, og dermed står 2,8 millioner norske tv-seere fortsatt uten Discoverys 13 kanaler på ubestemt tid, inklusive TVNorge, MAX, FEM og Discovery Channel.

Forbrukerombudet stiller seg kritisk til at forbrukerne har liten valgfrihet i forhold til leverandør.

Mediepolitisk talsmann for Frp, Ib Thomsen er en av dem som mener at seerne burde få velge leverandør av tv og internett, på tross av hvem som eier kabelen inn til din bolig. 

- Vi har fått mange innspill på dette den siste tida. Det er en sunn debatt som pågår nå, men det er synd at publikum blir skadelidende i den prosessen som pågår nå, forklarer Ib Thomsen. 

Venter snarlig løsning Gjermund Nese, avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet, kan hverken bekrefte eller avkrefte at kabelleverandørenes monopol er ulovlig.

- Det kan jeg ikke svare ja eller nei på. Det har vi ikke vurdert i forhold til konkurranseloven. Vi er kjent med problemstillingen, men vi har også et inntrykk at dette vil løse seg i nær framtid, sier han til Dagbladet.

Tormod Sandstø, informasjonssjef i Telenor som eier Canal Digital, svarer på kritikken: 

- Vi er helt enig i at det er kundene som blir rammet, og det er dypt beklagelig. Vi gjør alt for å få en ny avtale på plass, sier han. 

Sandstø mener at de også nå jobber med å endre på koblingssalget som gjør at forbrukerne må kjøpe nettilgang og tv-signaler samlet. 

- Vi orienterte forbrukermyndighetene om dette for et år siden, og vi har et mål om å dele opp separate produkter i 2016. Men før vi gjør det er det mange tekniske løsninger som må på plass, og vi er nødt til å sørge for at det skjer på en god måte på vegne av de kundene våre.

Jobber med saken - Vi mener ikke at dette er ulovlig, men vi endrer for å imøtekomme kundenes behov, sier Øyvind Husby, direktør for Samfunnskontakt i Get og styreleder i Kable Norge.

RiksTV har i årevis stått på sidelinjen og ventet på at koblingssalget skal opphøre.

LOVER BEDRING: Tormod Sandstø, informasjonssjef i Telenor som eier Canal Digital. Foto: Telenor
LOVER BEDRING: Tormod Sandstø, informasjonssjef i Telenor som eier Canal Digital. Foto: Telenor Vis mer

- Vi håper at disse lovnadene blir fulgt opp som lovet i løpet av 2016, slik at alle distributørene konkurrerer på like vilkår og at valget blir opp til kundene, sier informasjonssjef i RiksTV, Jens-Petter Gjelseth.

Seksjonssjef ved Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Daniel Hegland forklarer overfor Dagbladet at de ser på snarlig forandring.

- Hvorfor blir ikke dette slått ned på?

- Forbrukerombudet har hatt en sak på dette, og både Canal Digital og Get har uttalt at de vil gå bort fra tvungent koblingssalg av TV og internett i løpet av 2016, sier han.

Reynir Johannesson, statssekretær for samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen, forteller at de forsøker å finne den riktige balansen i markedet.

- Det er helt klart at dette vil kunne bli et av debattemaene i Stortinget når de behandler stortingsmeldingen Digital Agenda seinere i år, sier han.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram