VARSOM: Ifølge sjefredaktør i P4, Trygve Rønningen, kommer radiokanalen til å være varsom med villedende annonser fremover. Foto: Sveinung Uddu Ystad / Dagbladet
VARSOM: Ifølge sjefredaktør i P4, Trygve Rønningen, kommer radiokanalen til å være varsom med villedende annonser fremover. Foto: Sveinung Uddu Ystad / DagbladetVis mer

Forbrukerombudet ber P4 stoppe radioreklame

Reagerer på reklame om Hollywood-audition.

(Dagbladet): Forrige uke meldte Dagbladet om flere foreldre og barn som følte seg lurt av radioreklamen til castingselskapet CGTV som ble sendt flere ganger på P4.

«Drømmer du om å være med på TV-show som «Pretty Little Liars», «Jessie» med Debbie Ryan eller filmer som «Hunger Games» med Jennifer Lawrence?»

Slik begynte reklamen for arrangementet som ble avholdt på Olavsgaard hotell i Skjetten sist lørdag. I virkeligheten var auditionen til et skuespillerkurs som kostet 48 000 kroner.

Ulovlig markedsføring Nå reagerer Forbrukerombudet.

- Reklamen utnytter tydelig barna sine forhåpninger om å bli TV-stjerner, og sier ingenting om den betydelige prisen tilbudet faktisk innebærer. Slik har ikke næringsdrivende lov til å markedsføre seg, sier forbrukerombod Gry Nergård i en pressemelding.

Videre står det at selv om P4 ikke står bak reklamen og arrangementet, kan radiokanalen holdes medansvarlig for lovbrudd når de kringkaster reklamen.

Derfor har forbrukerombudet nå bedt P4 bekrefte at reklamen ikke blir sendt på nytt, og sikre at fremtidig reklame fra CGTV på P4 ikke er villedende.

Slutt på reklame Tidligere denne uka sa sjefredaktør og administrerende direktør i P4, Trygve Rønningen, at han ikke angret på å ha sendt reklamen. Nå bekrefter han overfor Dagbladet at den ikke kommer til å sendes flere ganger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Forbrukerombudet har spurt om to ting. Det ene er å stoppe reklamen, men den har ikke vært på luften siden fredag, og kommer ikke til å sendes igjen, sier han.

Rønningen legger til at det andre var spørsmål og en henstilling om å være varsom i forhold til lignende annonser i fremtiden.

- Dette er råd vi prøver å følge i hverdagen også . En generell henstilling om å være varsom er noe som er lett å ta til etterretning, og det gjør vi, avslutter han.

Det kom også sterke reaksjoner sist gang CGTV holdt prøvespilling i Oslo i november 2013. Da dreide det seg også om prøvespilling til et skuespillerkurs med en pris på 30 000 kroner. I reklamen ble det sagt at selskapet ville gi norske unger sjansen til å jobbe med stjerner i Disney og Nickelodeon.

Radiokanalen P4 må svare på kravene fra ombudet innan 5. februar.

REAGERER: Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Berit Roald / Scanpix
REAGERER: Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Berit Roald / Scanpix Vis mer