Forbrukerombudet mener tv-tilbydere bryter loven

Oppsigelsestider i strid med markedsføringsloven.

- I STRID:  Forbrukerombud Gry Nergård reagerer på lange oppsigelsestider og bindingstider hos tv-tilbydere, og mener det er i strid med markedsføringsloven.
Foto: Berit Roald / Scanpix
- I STRID: Forbrukerombud Gry Nergård reagerer på lange oppsigelsestider og bindingstider hos tv-tilbydere, og mener det er i strid med markedsføringsloven. Foto: Berit Roald / ScanpixVis mer

Forbrukerombudet mener flere tv-tilbydere opererer med oppsigelsestider og bindingstider som er i strid med markedsføringsloven.

Forbrukerombudet har intensivert tilsynet med tv-bransjen. En fersk kartlegging av markedsføring og avtalevilkår til 23 tilbydere av tv- og strømmetjenester i Norge, viser at de tradisjonelle tv-tilbyderne har de dårligste betingelsene for forbrukerne.

Mens de nye nettbaserte tjenestene sjelden opererer med bindingstid og lang oppsigelsestid, tviholder en del tradisjonelle TV-tilbydere på kundene.

- Tilbyderne må slutte med lange oppsigelsestider og bindingstider i strid med markedsføringsloven, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Enkelte tv-tilbydere opererer med oppsigelsestid på opp mot fire måneder. Samtidig er det utstrakt bruk av bindingstid, og det kan være urimelig trøblete å få sagt opp et abonnement, mener Forbrukerombudet.

Hun mener tv-tilbyderne bør arbeide for at kundene skal være fornøyde og dermed trofaste, i stedet for å låse dem fast i et abonnement.

I markedsføringen til tilbyderne er det i tillegg mangelfull informasjon om angrerett og om hvordan kunden kan komme i kontakt med selskapet, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

(NTB)