LANSERES I NORGE: Når HBO Nordic blir lansert i Norge, vil man blant annet kunne se ferske episoder av True Blood innen 24 timer etter at de er vist i USA. Nå krever Forbrukerombudet svar rundt tjenestens bindingstid. Foto: Stella Pictures
LANSERES I NORGE: Når HBO Nordic blir lansert i Norge, vil man blant annet kunne se ferske episoder av True Blood innen 24 timer etter at de er vist i USA. Nå krever Forbrukerombudet svar rundt tjenestens bindingstid. Foto: Stella PicturesVis mer

Forbrukerombudet truer med å forby HBO Nordics bindingstid

Her er oppskriften på å komme seg unna med en prøveperiode på 14 dager.

(Dagbladet): Sinte, norske fans har oppfordret til boikott av HBO Nordic etter at det ble kjent at tv-giganten vil innføre et års bindingstid når de lanserer tjenesten sin.

Vilkårene som følger med den planlagte bindingstiden har også fått Forbrukerombudet til å reagere.

Før helga sendte de et brev til HBO Nordic for å få et svar på hvorfor de trenger å ha bindingstid på tjenesten.

Må gi kundene en fordel Kan de ikke oppgi noen god grunn, vil Forbrukerombudet vurdere om bindingstiden skal forbys.

- I henhold til praksis etter markedsføringsloven må HBO Nordic gi kundene sine en fordel hvis de skal binde seg til en tjeneste i tolv måneder. I mobilbransjen er det for eksempel slik at man får en billigere mobiltelefon om man inngår en bindingstid på tolv måneder, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten til Dagbladet.

Fristen på tilsvar fra HBO Nordic går ut i morgen. Forbrukerombudet har ennå ikke fått noe svar.

- Vi må vurdere HBO sitt svar når det kommer. Men forutsatt at vilkårene er slik HBO Nordic har skissert gjennom Facebook-siden sin og i media, mener vi at det er et urimelig vilkår som vi har mulighet til å forby, opplyser fagdirektøren i Forbrukerombudet.

Kan uansett heve kjøpet Ravne Bugten presiserer at HBO Nordic-kunder uansett ikke blir låst til tjenesten i et helt år om de ikke skulle være fornøyd. I henhold til angrerettloven har forbrukere 14 dagers angrerett når de kjøper en vare eller tjeneste ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted. Det vil si ved telefonsalg, dørsalg, en stand eller på internett.

- Selger må opplyse kunden om at han har 14 dagers angrefrist ved avtaleinngåelse. Hvis ikke dette blir gjort på en ordentlig måte, kan angrefristen bli forlenget, forklarer han.

Dagbladet har i dag vært i kontakt med HBO Nordic, som ikke ønsker å gi noen kommentarer til saken.