Debatt: Drosjereglene

Forbrukerrådet desinformerer om drosjereglene

Blyverket har åpenbart ikke satt seg inn i hvordan dagens drosjeregulering fungerer.

OMFATTENDE ENDRINGERS: Endringene i ny drosjeregulering er omfattende og vil ødelegge næringen slik vi kjenner den og medføre elendige kundeopplevelser over hele landet, skriver artikkelforfatteren. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
OMFATTENDE ENDRINGERS: Endringene i ny drosjeregulering er omfattende og vil ødelegge næringen slik vi kjenner den og medføre elendige kundeopplevelser over hele landet, skriver artikkelforfatteren. Foto: Gorm Kallestad / NTB ScanpixVis mer
Meninger

I Dagbladet 17. juni uttaler Forbrukerrådets direktør, Inger Lise Blyverket, at Stortingets vedtak 4. juni om avvikling av driveplikt og behovsprøving «vil gi deg en bedre opplevelse når du sitter i baksetet på en taxi.»

STYRELEDER: Jarle Kanaris.
STYRELEDER: Jarle Kanaris. Vis mer

I tillegg til ovennevnte vedtok et flertall på Stortinget blant annet å avvikle sentraltilknytningsplikten, fjerne taklampa og erstatte denne med et merke på 40 mm. Det blir heller ingen strengere krav til sjåførutdanning eller utvidet vandelsvurdering i forhold til dagens krav.

I følge Blyverket er prisene for høye og kvaliteten for lav, og forbrukeren har ingen å klage til når sjåføren ikke kan veien, er uhøflig eller kjører omveier.

Blyverket har åpenbart ikke satt seg inn i hvordan dagens drosjeregulering fungerer og har heller ikke tatt innover seg de negative konsekvensene Stortingets vedtak vil påføre forbrukerne.

Endringene i ny drosjeregulering er omfattende. Disse endringene vil ødelegge næringen slik vi kjenner den, og vil medføre elendige kundeopplevelser over hele landet. Prisene vil øke, kvaliteten vil synke ytterligere og drosje overalt alltid opphører. All forskning og erfaring fra inn- og utland viser det.

Blyverket uttaler videre at det nå blir krav om at taxiturer skal loggføres og at loggen skal oppbevares i 60 dager, mens faktum er at sentralene allerede i dag lagrer disse dataene i flere år. Nettopp for å gi forbrukerne, klageorganer, skattemyndighetene og politi tilgang til dataene.

Oslo kommune har siden 2013 hatt sin egen drosjeforskrift. Denne regulerer klageadgang og sentralenes svarfrist til forbrukerne mv. Forskriften er vesentlig strengere og bedre enn de nye reglene som Blyverket applauderer. Forskriften forsvinner 1. juli neste år ved innføring av de nye reglene.

Blyverket burde således lese sin egen drosjerapport fra 2013. I rapporten uttaler Forbrukerrådet at taximarkedet er lett å uttale seg om, men vanskelig å forstå. «Forsøket vårt på å sette oss inn i taximarkedet har vært en kjøretur blant paradokser. Taximarkedet er mer spesielt enn det vi ser fra baksetet.»

Forbrukerrådet uttaler videre at forskning og erfaring fra land der behovsprøvingen er opphevet, viser at et frislipp i antall løyver gir risiko for overetablering, økte priser i enkeltkundemarked, lavere kvalitet på tjenestene og sentralisering av tjenesten geografisk og med hensyn til konsentrasjon av taxitilbud på visse tider av døgnet.

At drosjeprisen i gatemarkedet ikke synker selv om det kommer flere tilbydere har også Forbrukerrådet erfart. I sin ovennevnte drosjerapport uttaler Forbrukerrådet at et av de mest oppsiktsvekkende trekkene ved markedet er at «prisene stiger når tilbudet øker».

Enten har ikke Blyverket forstått hva Stortinget vedtok 4. juni, eller så forsøker direktøren å desinformere forbrukerne. Begge deler er like ille.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.