DEBATT

Debatt: Drosjereglene

Forbrukerrådet desinformerer om drosjereglene

Blyverket har åpenbart ikke satt seg inn i hvordan dagens drosjeregulering fungerer.

OMFATTENDE ENDRINGERS: Endringene i ny drosjeregulering er omfattende og vil ødelegge næringen slik vi kjenner den og medføre elendige kundeopplevelser over hele landet, skriver artikkelforfatteren. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
OMFATTENDE ENDRINGERS: Endringene i ny drosjeregulering er omfattende og vil ødelegge næringen slik vi kjenner den og medføre elendige kundeopplevelser over hele landet, skriver artikkelforfatteren. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

I Dagbladet 17. juni uttaler Forbrukerrådets direktør, Inger Lise Blyverket, at Stortingets vedtak 4. juni om avvikling av driveplikt og behovsprøving «vil gi deg en bedre opplevelse når du sitter i baksetet på en taxi.»

I tillegg til ovennevnte vedtok et flertall på Stortinget blant annet å avvikle sentraltilknytningsplikten, fjerne taklampa og erstatte denne med et merke på 40 mm. Det blir heller ingen strengere krav til sjåførutdanning eller utvidet vandelsvurdering i forhold til dagens krav.

I følge Blyverket er prisene for høye og kvaliteten for lav, og forbrukeren har ingen å klage til når sjåføren ikke kan veien, er uhøflig eller kjører omveier.

Blyverket har åpenbart ikke satt seg inn i hvordan dagens drosjeregulering fungerer og har heller ikke tatt innover seg de negative konsekvensene Stortingets vedtak vil påføre forbrukerne.

Endringene i ny drosjeregulering er omfattende. Disse endringene vil ødelegge næringen slik vi kjenner den, og vil medføre elendige kundeopplevelser over hele landet. Prisene vil øke, kvaliteten vil synke ytterligere og drosje overalt alltid opphører. All forskning og erfaring fra inn- og utland viser det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer