Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

DEBATT

Debatt: Taxi-frislipp

Forbrukerrådet svikter taxikundene

Taxisjåførene må jobbe stadig lenger for å få en anstendig årslønn.

IKKE HOBBY: Det å frakte passasjerer bør være et yrke, ikke en hobby, skriver artikkelforfatteren. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
IKKE HOBBY: Det å frakte passasjerer bør være et yrke, ikke en hobby, skriver artikkelforfatteren. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix Vis mer
Meninger

EKSTERNT BIDRAG: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det blir neppe billigere, bedre og tryggere når frislippet av taximarkedet skjer neste sommer, slik Forbrukerrådets direktør Inger lise Blyverket hevder i Dagbladet 17. juni. Erfaringene fra andre land tyder på det motsatte. I Finland steg prisene med 14 prosent da de gjorde tilsvarende frislipp i fjor.

Blyverket henviser til at mange passasjerer har negative erfaringer med å ta taxi. Hvordan det skal bli bedre ved at det skal bli enklere å etablere seg og mindre kontroll med hvem som får lyve, er et mysterium. Kjører du med en såkalt «friåker» i Stockholm, kan du oppleve at de tar «blodpris». Og det er ikke enkelt å vite hvem du har kjørt med og ikke hvor du skal klage. Dette blir nå også lovlig i norske byer. Hvordan kan dette applauderes av Forbrukerrådet?

At det vedtas loggføring av turene i 60 dager og at nye digitale løsninger kan erstatte dagens taksameter er bra, men kan jo innføres uavhengig av frislippet. Yrkestrafikkforbundet har tatt til orde for at det bør være strengere krav til løyvehavere, og langt bedre opplæring og flere krav til sjåførene. Dette er særlig viktig når antallsbegrensningen oppheves.

Taxisjåførene må jobbe stadig lenger for å få en anstendig årslønn. Vi ønsker derfor flere faste heltidsansettelser i næringen. Det kan skje gjennom at sjåførene ansettes av sentralene. Forbrukerdirektøren mener det er positivt at det blir flere som jobber deltid. Det er trist at hun heier fram et løsarbeidersamfunn på denne måten. Det å frakte passasjerer, inklusivt skoleelever, pasienter, eldre og funksjonshemmede, bør være et yrke – ikke en hobby.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!