Det blir neppe billigere, bedre og tryggere når frislippet av taximarkedet skjer neste sommer, slik Forbrukerrådets direktør Inger lise Blyverket hevder i Dagbladet 17. juni. Erfaringene fra andre land tyder på det motsatte. I Finland steg prisene med 14 prosent da de gjorde tilsvarende frislipp i fjor.
Blyverket henviser til at mange passasjerer har negative erfaringer med å ta taxi. Hvordan det skal bli bedre ved at det skal bli enklere å etablere seg og mindre kontroll med hvem som får lyve, er et mysterium. Kjører du med en såkalt «friåker» i Stockholm, kan du oppleve at de tar «blodpris». Og det er ikke enkelt å vite hvem du har kjørt med og ikke hvor du skal klage. Dette blir nå også lovlig i norske byer. Hvordan kan dette applauderes av Forbrukerrådet?
At det vedtas loggføring av turene i 60 dager og at nye digitale løsninger kan erstatte dagens taksameter er bra, men kan jo innføres uavhengig av frislippet. Yrkestrafikkforbundet har tatt til orde for at det bør være strengere krav til løyvehavere, og langt bedre opplæring og flere krav til sjåførene. Dette er særlig viktig når antallsbegrensningen oppheves.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger