Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Motorsykkelforbud i Oslo

Forby motorsyklene i sommervarmen

Motorsykler fratar osloborgerne nattesøvnen på sommervarme netter. Nå er det på tide å forby dem.

PLAGSOM STØY: Artikkelforfatteren foreslår radikale virkemidler for å bli kvitt støyen fra motorsykler i sommervarmen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
PLAGSOM STØY: Artikkelforfatteren foreslår radikale virkemidler for å bli kvitt støyen fra motorsykler i sommervarmen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer
Meninger

Denne uka kryper gradestokken over 30 grader, og byen over setter folk dører og vinduer på vidt gap for å forsøke å kjøle ned overopphetede leiligheter. Bylarmen slipper inn, og høyest av alt bråker motorsyklene. Men trenger det være sånn?

En god natts søvn. En liten lur på balkongen. En hyggelig samtale i parken. Foreldre som endelig har fått sitt kolikksyke barn til å sovne. Sommeridyllen er endelig, men skjør. Alt som skal til for å ødelegge er en motorsykkel som sender tusener av små eksplosjoner gjennom Oslos gater.

Forby motorsyklene i sommervarmen

Forslaget om totalforbud innenfor Ring 3 er radikalt. Ved å innføre et forbud fratar man enkeltpersoner sin frihet til å gjennomføre en handling de verdsetter. Det skal dermed gode argumenter til for å forby noe.

Etter en gjennomgang av partiprogrammene til partiene som stiller til høstens kommunevalg i Oslo, er ingen i nærheten av å foreslå noe lignende. Men det burde de.

Filosofen John Stuart Mill etablerte harmeprinsippet som kan hjelpe oss å tenke klart i sitasjoner der enkeltindividers frihet skal innskrenkes. Harmeprinsippet sier at du skal ha frihet til å gjøre som du vil, så fremt den handlingen du utfører ikke skader andre enn deg selv. Med andre ord - din frihet stopper der min begynner.

Om en enkelt motorsyklist kjører gjennom Oslo sentrum fratar man tusenvis, om ikke titalls tusen mennesker friheten til å legge seg å sove med vinduet åpen på varme sommernetter.

Det fratar småbarnsforeldre friheten til å legge barnet sitt å sove i vognen utenfor husets fire vegger. Det fratar et nyforelsket par friheten til å nyte en god samtale på en utekafe uten å måtte avbryte samtalen i det en bråkete motorsykkel kjører forbi. Jeg kunne fortsatt, men poenget er det samme.

Et generelt forbud mot å kjøre motorsykler innenfor Ring 3 er det eneste rettferdige, ettersom den samfunnsmessige kostnaden og gevinsten rammer så vanvittig skeivt.

Mens det kun er motorsyklisten selv som får gleden av å kjenne vinden i skjegget, er det ens medborgere som må betale kostnaden i form av redusert bymiljø. Med tanke på hvor mange dette rammer kan man hevde at det er direkte egoistisk å kjøre motorsykkel gjennom Oslo sentrum.

Av de politiske partiene er det naturligvis MDG som går lengst i å snakke om reduksjon av støyforurensning i Oslo. Men selv de går ikke langt nok.

Med en ullent formulert test kalt passiartesten, som man må være bra langt nede i chablisflasken for å kjenne til, ønsker de å innføre krav om at to grupper av to personer skal kunne møtes og avholde en samtale uten å måtte heve stemmen i enkelte av byens gater.

Dette er ikke godt nok. Partiene burde heller lage en helhetlig plan for hvordan Oslo skal bli en lavmælt by. En oase innenfor Ring 3 der den mekaniske bylarmen erstattes med lyden av mennesker og liv.

En by der eneste støykilde er knitringen fra dekkene til de ulike elektrisk drevne og stillegående kjøretøyene som skal erstatte de bråkete eksplosjonsmotorene.

Første steg vil uansett være å forby den aller verste støykilden. Oslos gater vil uansett aldri kunne passere passiartesten uten å forby motorsykler.

Så mens jeg sitter her sommervarm, med vinduene på vidt gap, tenker jeg at i høst går min stemme til det partiet som lanserer følgende slagord:

Forby motorsykler innenfor Ring 3. Ja til en lavmælt by!

Og det slagordet skal de få helt gratis av meg.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media