Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Fordrer også penger

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Visste du at av de 1200 kronene du ga for de nye motesolbrillene dine koster innfatningen rundt én krone å produsere, glassene to, mens de resterende 1197 kronene dekker inn utgifter til design, markedsføring og merkevarebygging?

  • Poenget tilhører industridesigner Hedda Heyerdahl og ble framsatt under regjeringens brede idédugnad for arkitektur og design i Oslo i går. I korthet illustrerer det den utfordringen en nasjon som befinner seg i overgangen mellom råvarenasjon og ferdigvarenasjon står overfor. I dag holder det ikke lenger å produsere effektivt og billig. Når alle produkter er like, er det merkevaren og designen - såkalte «added values» - som frister forbrukerne til å velge ett bestemt produkt. Oljen og fisken har Vårherre designet, men når Norge i neste århundre blir nødt til å eksportere mer av andre produkter, blir vi også nødt til å tenke mer på de såkalte «tilleggsverdiene» som konkurransefaktorer.
  • Vissheten om arkitekturens og designens plass i den moderniseringsprosessen Norge nå står overfor, er bakgrunnen for at regjeringen og fire departementer, med statssekretær Per Kristian Skulberg i Kulturdepartementet i spissen, tar sikte på å legge fram en nasjonal handlingsplan for arkitektur og design ved årsskiftet. Seminaret i går samlet deltakere fra næringsliv, politikk, byråkrati, kulturliv, arkitekt -og designbransjen, og demonstrerte i første rekke både hvor kort og hvor langt vi er kommet her hjemme. Både Sverige og Danmark slår oss når det gjelder det offentliges innsats, mens Sporveienes Magne Glomnes, Møller-gruppens Skule Storheil og professor Keith Smith ga klare eksempler på hvor avgjørende design er for alt fra bedrifters nyskaping til overskudd og identitet.
  • Dernest ble det demonstrert hvor omfattende dette feltet er, ja, kanskje så svært at arkitektur og design egentlig krever hver sin offentlige handlingsplan. Prøvesteinen for regjeringens vilje blir i hvert fall om den tør matche danskenes 100 millioner kroners bevilgning til styrking av design, og svenskenes arkitektpolitiske mål om at «...kvalitet och skönhet skall inte underställas kortsiktiga ekonomiska lösningar.» Og selvsagt, skal vi ha designere og arkitekter i dette landet som kan konkurrere internasjonalt, må utdanningstilbudene styrkes.