DEBATT

Fordumming er uheldig

Jeg kjenner ingen som er engasjert i å utvikle norsk skole som ser på skolen som en oversiktlig og enkel institusjon.

TESTING I SKOLEN: Om du ikke vet noe om elevresultatene kan du heller ikke vite om det du som politiker, lærer eller rektor holder på med virker, skriver professor Johan From. Foto: NTB Scanpix
TESTING I SKOLEN: Om du ikke vet noe om elevresultatene kan du heller ikke vite om det du som politiker, lærer eller rektor holder på med virker, skriver professor Johan From. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Under tittelen «Fordumming av skolen» tar Ola Magnussen Rydje fra Tankesmien Agenda til orde for at vi må ta det kompliserte ved skolen tilbake inn i debatten om skolens utvikling og fornying. Vi må slutte å behandle skolen som en oversiktlig og enkel institusjon som med letthet kan måles, testes og kontrolleres.

Jeg kjenner ingen som er engasjert i å utvikle norsk skole som ser på skolen som en oversiktlig og enkel institusjon, enten de er for eller mot måling og testing. Det er likevel ikke sikkert skolen stiller i en helt annen klasse enn andre samfunnsinstitusjoner når det gjelder kompleksitet. Ved å argumentere for at store interessegrupper og andre sentrale aktører på denne måten bidrar til å fordumme og forenkle skolen, stiller man seg selv farlig langt ut på sidelinjen i den seriøse skolepolitiske debatten. Det er vel neppe hensikten fra Agendas side gjennom en kronikk i Dagbladet.

Hensikten med kronikken er antakelig å vise at Agenda har skrevet et notat om norsk skole. Det er fint. Det er enda bedre at dette konkluderer med at prøver og testing i norsk skole ikke er problematisk når man ser på prøvenes utforming, funksjon og resultater. De er heller ikke noe problem når det gjelder kostnader og tidsbruk. Det er i samsvar med hva mange av oss har hevdet lenge, men stadig blitt motsagt på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer