RÅTT PARTI: Carmen (Katarina Bradic) som utfordrende midtpunkt. Foto: Erik Berg/DNO&B
RÅTT PARTI: Carmen (Katarina Bradic) som utfordrende midtpunkt. Foto: Erik Berg/DNO&BVis mer

Forelsket, dødelig forelsket!

Erotikken spiller sitt spill fortsatt, i «Carmen», men atskillig råere enn vi er vant med å se på en scene.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): Åpningen på «Carmen»-premieren i Bjørvika fredag kveld er en åpenbaring.

Suggestiv macho-militarisme anno 1960-årene setter stemningen, før plutselig scenebildet vrenges ved hjelp av avansert scenografi (Alfons Flores) og sceneteknologi, og et barnekor bryter gjennom forsvarsverkene og henvender seg direkte til oss, fra første rekke.  

Georges Bizet: «Carmen» Regi: Calixto BieitoHvor: Den Norske Opera & BallettTilskuere: Full sal

Duvende

Derfra toner musikken fram, den deilige, duvende Carmen-musikken som kan forføre hvem som helst.

Dette setter på en måte tonefallet, i en forestilling som Calixto Bieito har regissert - og da regissert helt fritt for alle de ups and downs som jeg forbinder med Bieitos tidligere oppsetninger, der det lysende som regel har alternert med det vulgære.  

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn