Forelsket i Hardanger

BARONIET i Rosendal (Dagbladet): - Ja, jeg er veldig romantisk, medgir Herborg Kråkevik (23) der hun i tante Gunnbjørgs gamle pels synger inn ny plate i et hav av tente kandelabrer.

Kjente toner fra den tjekkiske jule- og familiefilmen «Tre nøtter til Askepott» fyller baronisalen samtidig som Edvard Hoem sitter i Molde og forfatter en høvelig tekst i nynorsk språkdrakt.

Og her - i hjertet av Hardanger - har Herborg funnet den ro, stillhet og inspirasjon hun savnet i platestudioet i Oslo. I Baroniets iskalde barokksal fra 1660 får hun den rette og litt melankolske stemningen iført tre lag ull under tante Gunnbjørgs gamle pels.
«Baronessens rosete» fra egen hage varmer. Harpe, lirekassetoner, klokkespill sigøynerfiolin og bandoneon (argentinsk trekkspill) gir en bittersøt stemning, og klokkerent synger Herborg om barndommens uskyld og kjærlighet. Halvparten av tekstene har hun skrevet selv.

Pendler Oslo- Bergen

- I Oslo fikk jeg ikke det overskuddet jeg trengte. Det ble for hektisk med møtevirksomhet og andre avbrudd, sier Herborg. Siden mandag har hun bodd og sovet i herskapelige omgivelser sammen med produsent Kjetil Bjerkestrand og lydmann Jens Dreyer.
- Jeg er nesten i Tensing-stemning. Det er herlig å kunne ligge i senga og hviske til de to i naborommet, ler Herborg og forteller at hun har vært betatt av Baroniet siden hun besøkte stedet første gang som 13-åring.

- Seinere er det blitt mange besøk, og som guide bodde jeg her en periode. Det er på mange måter mitt andre hjem, og som gammel kan jeg godt tenke meg å slå meg til ro her i Rosendal. Nærheten til fjell og sjø er viktig for meg, og her finner jeg en dramatikk som passer til lynnet mitt, sier 23-åringen som pendler mellom leilighet i Bergen og et krypinn i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer teater

Herborg fra Jondal har vært en stigende stjerne på artisthimmelen siden den aller første kabaret-suksessen med Kenneth Sivertsen i Bergen i 1993. Siden ble det turné og plate med «Haugtussa» før hun virkelig tok av som Eliza Doolittle i «My Fair Lady». Praktfulle kritikker og 112 fullsatte forestillinger kunne hun notere seg på Den Nationale Scene før hun ga seg i kast med sin nye CD, som slippes i midten av januar. Dermed griper også prestasjonsangsten om seg, innrømmer Herborg. Hun er bestemt på å gjøre mer teater, og har allerede tilbud på hånden. Mer vil hun ikke røpe.

Kenneth Sivertsen har skrevet flere av melodiene på den nye CD-en, som kanskje får tittelen «Vintersinn».

- Ønsker du å bekrefte bruddet med din tidligere samboer Kenneth Sivertsen?
- Dette ønsker jeg ikke å kommentere, men jeg utelukker ikke et framtidig samarbeid med Kenneth på scenen igjen.

Feirer Wenche

Den svenske trubaduren Göran Fristorp bidrar med et par sanger.

- Jeg elsker svenske viser og svensk lyrikk, forsikrer Herborg, som mener at hun denne gang henvender seg til et mye bredere publikum enn med «Haugtussa» i 1995.

- Jeg bruker mer av hele spekteret mitt nå, sier hun. Og spenner gjør det, fra Vinjes «Den dag kjem aldri» til italiensk filmmusikk og franske Erik Satie.

- Jeg hadde problemer med å finne produsent, men da jeg fant Kjetil Bjerkestrand falt bitene på plass. Han makter kunststykket å mane fram lydbilder av det som befinner seg inni hodet mitt.

- Dessuten liker han vibrator-stemma mi.

I februar legger Herborg ut på turné, med Kjetil og noen andre musikere. Hun skal presentere et tverrsnitt av det karrieren hennes har rommet så langt, og det er ikke så rent lite.
Dessuten øver hun på en flunkende ny Barbra Streisand-parodi. Men allerede førstkommende fredag kan du nyte Herborg som Eliza Doolittle i et direktesendt tv-program på NRK1 fra 80-årsdagen til Wenche Foss.

Herborg Kråkevik
ROMANTIKK: Herborg Kråkevik legger ikke skjul på at hun er veldig romantisk, og hva er vel da mer naturlig enn å spille inn ny CD blant tente kandalabrer i 1600-tallets Baroni i Rosendal?