FÅR KRITIKK: Noen av disse magasinene får kritikk i kronikker og sosiale medier. Selger av dem, Narvesen-sjef Magnus Reitan, ønsker debatten rundt mangfoldet velkommen. Foto: NTB Scanpix
FÅR KRITIKK: Noen av disse magasinene får kritikk i kronikker og sosiale medier. Selger av dem, Narvesen-sjef Magnus Reitan, ønsker debatten rundt mangfoldet velkommen. Foto: NTB ScanpixVis mer

Forfatter raser mot magasinbransjen - mener modellmangfoldet er for dårlig

Ellen Arnstad mener kritikken er overfladisk og unyansert.

(Dagbladet): Den siste måneden har Aftenposten publisert to kronikker omhandlende magasinbransjen og deres forhold til mangfold.

Forfatter og fagansvarlig i journalistikk ved SoFI (School of Fashion Industry) i Oslo, Mari Grinde Arntzen, har skrevet bok om problemstillingen.

Til Dagbladet forteller hun at det bare er snakk om tid før markedsstyrt journalistikk sniker seg inn i andre redaksjoner.

- Velger kilder basert på utseende «Magasinverden reflekterer ikke det virkelige livet, den vokser ut av en hard virkelighet som kobler forbruk av konkrete gjenstander til en fiksjon. Magasinene nærer næringslivet ved å kryssklippe det fiktive med shopping av ting. De er en drømmefabrikk der maskinen holdes i gang av drømmernes kjøpekraft».

Dette skriver Arntzen i sin bok, «Perfekt - skapelsen av det plettfrie mennesket».

Hun mener det er en gråsone i journalistikken, men at vi vet lite om den fordi mange journalister ikke tør å stå fram med sine historier og erfaringer. 

- Jeg kritiserer deler av denne bransjen fordi det finnes en gråsone i norsk journalistikk, som få har turt å snakke om. Her velges det kilder også fordi de ser bra ut, og ikke bare fordi de har kompetanse. Innholdet i disse magasinene har størst vekt på det ensidig positive, og da forsvinner virkelighetstilnærmingen, sier Arntzen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun mener løsningen ligger i at det må bli mer åpenhet og større fokus på god journalistikk. Fordi boka har en åpen kilde som er tidligere reportasjeleder i KK, bruker hun eksempler fra magasinet. Men hun presiserer at dette også gjelder for flere magasiner enn KK.

Lyse modeller Arntzen er ikke den eneste som har gått ut mot magasinbransjen i det siste. Også Kadra Yusuf har gått ut mot bransjen. Hun har undersøkt en rekke blader, og baserer sin kritikk på omfanget av lyse modeller på magasinenes forside.

Til Journalisten.no forteller Yusuf at bladene er skuffende.

- Jeg forventer at de skjerper seg og åpner opp. For de representerer ikke ett Norge min datter kjenner igjen. Jeg savner åpenhet fra bladenes side, sier hun til nettavisa.

I Yusufs undersøkelser kommer det blant annet fram at KK i perioden 2013 — 2015 hadde 80 utgaver med bare lyse modeller på forsida.

Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med Yusuf, uten hell.

Ønsker debatten velkommen Kritikken som blir reist får støtte fra Magnus Reitan, som er administrerende direktør i Reitan Convenience.

De eier blant annet Narvesen og 7-Eleven, og har rundt 2700 blader i sortimentet.

- GRÅSONE: Forfatter og fagansvarlig i journalistikk ved SoFI, Mari Grinde Arntzen, mener at kvinnebladene ikke representerer virkeligheten. Foto: Bård Ek
- GRÅSONE: Forfatter og fagansvarlig i journalistikk ved SoFI, Mari Grinde Arntzen, mener at kvinnebladene ikke representerer virkeligheten. Foto: Bård Ek Vis mer

- Inntil noe annet er dokumentert er det min oppfatning at det i jungelen av såkalte kvinneblader er lettere å finne eksempler på etnisk mangfold, som speiler virkeligheten, blant utenlandske magasiner enn blant norske. Det er holdningene som er viktig for meg, skriver han i en e-post til Dagbladet, og fortsetter:

- Det er derfor jeg reagerer positivt på det Kadra Yusuf tar opp. Sett fra mitt ståsted er det en ønsket debatt, men vi må være forsiktige med å trekke for raske og generelle slutninger for det er svært mange variabler, skriver Reitan i en e-post til Dagbladet via kommunikasjonsdirektør i Reitan Convenience, Ida Håvik.

Han skriver videre at 7-Eleven nylig var sponsor av Oslo Pride, fordi selskapet ønsker å fronte likeverd og mangfold.

- Det er det som er poenget. Det er den holdningen som får meg til å støtte Kadra Yusufs kritikk, skriver han.
  Forlagsredaktør og ansvarlig redaktør for kvinnesatsningen i Aller Media, Ellen Arnstad, har valgt å svare på kritikken i et eget innlegg, publisert på Journalisten

- Arrogant og historieløst Overfor Dagbladet forklarer Arnstad at hun mener kritikken er «overfladisk og unyansert», og at den refererer til noen enkeltstående eksempler mange år tilbake i tid.

- Kritikken er ikke representativt for den lange tradisjonen som kvinnebladene i Aller Media og bransjen for øvrig har. KK er Norges eldste ukeblad, og har overlevd i mer enn 140 år på print og nå i alle kanaler i tillegg. Det sier jo alt om at kvinneblader nettopp har evnet å tilpasse seg utviklingen av kvinnerollen gjennom et langt tidsbilde og fortsatt er relevant for helt vanlige kvinner, sier hun.

Arnstad forklarer videre at norske kvinner kjøper blader og magasiner helt frivillig, nettopp fordi de ønsker en kombinasjon av reportasjer og tematikk som de kan identifisere seg med.

- Tungt og lett innhold - side om side. De store og små spørsmålene i livene våre - alt på en gang. Det er virkelig arrogant og historieløst å angripe denne genren innenfor journalistikken på denne måten. 

- Vi jobber med journalistikken innenfor alle publikasjonene i Aller til enhver tid. Det er et «livsoppdrag» for en redaktør, sier hun og fortsetter: 

- Og hvem kan egentlig påberope seg sannheten og være smaksdommer? Kanskje vi skal la leserne ha et ord med i laget også, sier hun.

ØNSKER MAGASINDEBATTEN VELKOMMEN:  Direktør i Reitan Convenience, Magnus Reitan, forteller at han ønsker debatten rundt magasinmangfold velkommen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
ØNSKER MAGASINDEBATTEN VELKOMMEN: Direktør i Reitan Convenience, Magnus Reitan, forteller at han ønsker debatten rundt magasinmangfold velkommen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer