LAKK OG LÆR?: Guro Glærum Kleppe (til venstre) og Kristine Schilling i Spesialenheten under rettssaken mot Eirik Jensen og Gjermund Cappelen.Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
LAKK OG LÆR?: Guro Glærum Kleppe (til venstre) og Kristine Schilling i Spesialenheten under rettssaken mot Eirik Jensen og Gjermund Cappelen.Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Torgrim Eggen - Forbindelsen

Forfatteren av Eirik Jensen-boka fantaserer om å se aktor «i lakk og lær»

Forfatter Torgrim Eggen forsvarer heftige karakteristikker av de kvinnelige aktorene i Jensen-saken.

(Dagbladet): Forfatter Torgrim Eggen kommer med mange ramsalte personkarakteristikker i sin nye bok «Forbindelsen.» Boka handler om rettssaken mot Eirik Jensen og Gjermund Cappelen.

Han går særlig sterkt ut mot aktor Kristine Schilling og Guro Glærum Kleppe i Spesialenheten.

Om Schilling skriver Eggen at «Man fantaserer av og til om å se henne i lakk og lær».

I teksten skriver han at hun er en «tøffing», som er like pågående som en grevling.

«Schilling kler seg litt som en grevling også, hovedsakelig i svart og hvitt. Hun er rettssakens mest velkledde, velskodde og velfriserte.

I kontrast til kvinnen på hennes høyre side, Guro Glærum Kleppe, som praktisk talt alltid har dårlig hår-dag og flisete hårtupper. Kleppe, med sitt blåøyde blikk og blyge og stotrende stil, henleder ofte tankene til en litt sørgmodig middelalder-madonna.

NY BOK: Forfatter Torgrim Eggen har skrevet bok om Eirik Jensen og Cappelen-saken. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
NY BOK: Forfatter Torgrim Eggen har skrevet bok om Eirik Jensen og Cappelen-saken. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Vis mer

Schilling, på sin side, gir inntrykk av å være alliert med de nedre regioner. Man fantaserer av og til om å se henne i lakk og lær».

- Trist

Aktor Kristine Schilling i Spesialenheten tar ikke Eggens beskrivelser som noe kompliment.

- Jeg synes det er trist at vi i Norge ikke har kommet lenger enn at vi blir karakterisert på utseendet, og ikke på hva vi gjør, sier Schilling (47).

Hun presiserer at hun ikke har lest boka, men baserer seg på omtale av den.

- Jeg synes det er merkelig at Eggen som tilhører i en rettssal tenker på dette, istedenfor budskapet. At han til og med velger å gjengi det i boks form er utrolig, og sier mer om forfatteren enn oss som blir vurdert.

- Hva synes du om at han fantaserer om deg i lakk og lær?

- Jeg tar det ikke som et kompliment, men det tar ikke nattesøvnen fra meg heller, sier Schilling.

- Jeg takler en sånn bok. Men jeg synes det er ille for yngre kvinner som skal opp og frem, også i andre yrker, at vi blir vurdert på denne måten, sier Schilling, som tiltrer som tingrettsdommer 1. november.

- Stram og sterk og tøff

Dagbladet spurte Eggen om hvorfor han valgte å karakterisere de kvinnelige aktorene slik.

- Man sitter der i fire og en halv måned, og det er klart man ser på folk og betrakter dem og gjør seg noen tanker. Det gjelder alle. Jeg beskriver aktor Lars Erik Alfheim som «konfirmant». Du får jo vite at Elden kommer inn med soveromssveis, sier Eggen (58).

- Men du skriver ikke at du drømmer om å se Elden i lakk og lær?

- Faen, det hadde vært koselig. Han har ikke helt det imaget. Schilling, hun er stram og sterk og tøff.

- Mange vil mene at å karakterisere kvinner slik, med fokus på utseende og seksualitet, er med på å undergrave deres autoritet, og at dette går over en grense. Hva sier du til det?

- Jeg ser det, men jeg trekker grensene på et annet sted enn du gjør. Hun blir sett som en kvinne.

- Men i retten vil hun helst ses som aktor?

- Jeg sier ganske mye om henne som fagperson også.

- Er det ikke veldig gammeldags å karakterisere kvinner på denne måten?

- Jeg vet ikke. Kanskje. Jeg er jo også en god voksen mann, snart 59 år. Vi har rammer for ytringsfrihet og dette er godt innenfor, sier Eggen.

Eggen forklarer setningen om at Schilling gir «inntrykk av å være alliert med de nedre regioner» slik:

- Dette er bilder, bildespråk.

Eggen påpeker at hans mor var sterkt engasjert som feminist og var sentral i utviklingen av dagens abortlov.

- Jeg har ikke skrevet noe i denne boka som hun ikke kunne smilt og nikket til, sier han.

- Gammeldags

Anne-Jorunn Berg er leder for Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo.

Hun stempler Eggens skildringer av Kleppe og Schilling som gammeldagse.

KRITISK: Anne-Jorunn Berg. Foto: Universitet i Oslo
KRITISK: Anne-Jorunn Berg. Foto: Universitet i Oslo Vis mer

- Hvis det blir systematisk seksualisering av kvinner i en såpass alvorlig sak, er det gammeldags. Jeg tenker at det er passé å omtale kvinner på den måten i en profesjonell sammenheng, sier Berg.

- Hvis boka er lett og lødig og dette er gjennomgangstonen, er det fair enough. Men hvis damer blir sexobjekter, og menn ikke blir det, er det ufikst, slår hun fast.

Også Hedda Lingaas Fossum, redaktør i det feministiske tidsskriftet Fett, reagerer på Torgrim Eggens omtale.

- Klisjeer

- Det høres ut som en uprofesjonell måte å beskrive kvinner på jobb på, hvis ikke mennene i boka også beskrives på samme måte, med fokus på klær og utseende og nedre regioner, sier Fossum, og refererer til utdragene fra boka som Dagbladet har presentert for henne.

KRITISK: Hedda Lingaas Fossum, redaktør i det feministiske tidsskriftet Fett. Foto: Privat
KRITISK: Hedda Lingaas Fossum, redaktør i det feministiske tidsskriftet Fett. Foto: Privat Vis mer

- Eggen er forfatter. Skal han ikke ha frihet til å skildre personene i boka si som han vil?

- Det som er problematisk er først og fremst når man henfaller til klisjeer som underbygger kjønnsstereotypier. Det er irriterende.

Fett-redaktøren sier det er mer typisk i beskrivelser av kvinner at man fokuserer på ting som klær og utseende i en setting der det ikke er relevant, slik hun opplever at Eggen gjør i skildringene av Kleppe og Schilling.

- Det er jo kvinner som gjerne blir utsatt for denne typen beskrivelser. Det er kritikkverdig. Dessverre er det slik at mange vurderer en kvinne som kvinne først, og deretter etter hennes yrke og person, sier Fossum.