Forfatteren, leseren og eboka

Det er tvingende nødvendig at vi får rett til å kunne synliggjøre og selge våre produkter gjennom forfatternes egen, non-profit-baserte e-port.

BESTSELGERHAUGER: Når stabler av bestselgere dynges opp i bokhandlerkjeder, i matbutikker, kiosker og varehus, så skygger dette for den rike underveksten av smalere kvalitetslitteratur, debutanter og viktige kunnskapsbøker, skriver Gert Nygårdshaug. Foto: Lars EIvind Bones
BESTSELGERHAUGER: Når stabler av bestselgere dynges opp i bokhandlerkjeder, i matbutikker, kiosker og varehus, så skygger dette for den rike underveksten av smalere kvalitetslitteratur, debutanter og viktige kunnskapsbøker, skriver Gert Nygårdshaug. Foto: Lars EIvind BonesVis mer
Debattinnlegg

Som medlem av Den norske Forfatterforening i godt over 40 år har jeg ikke utmerket meg ved å stå på barrikadene i foreningssammenheng. Det har for øvrig ikke vært altfor mange barrikader å kjempe på i vår relativt fredelige og - etter min mening - altfor snille forening. Vi har vært veldig snille, ja nærmest tafatt naive i forhandlinger om viktige avtaler med vår motpart: Den norske Forleggerforening. Såpass snille, at de fleste av oss i dag på mange måter er svinebundet til visse punkter i en Normalkontrakt som vi forfattere må signere for at et forlag skal utgi boka. Når jeg bruker et såpass sterkt og negativt ladet ord som «svinebundet», skal jeg i det følgende vise dette med et rykende aktuelt og ferskt eksempel: Et forsøk på å få retten til å utgi, selge egne bøker som ebøker på egen hjemmeside til en pris som ebok-leseren finner akseptabel, og der hvor forfatteren selv sitter igjen med hele overskuddet.

Historien starter slik: På forfatterens hjemmeside implementeres en salgskanal der besøkende kan kjøpe forfatterens siste roman som ebok til en pris av 100 kroner. I forlagets egne distribusjonskanaler er prisen for romanen 269 kroner, og her er det ikke bare momsen som tar en del av kaka. Forfatteren - i dette tilfelle meg - får aksept fra forlaget til å gjøre dette, selv om dette er i strid med Normalkontrakten der forlaget har enerett til å selge verket digitalt. Salget på hjemmesiden blir en dundrende suksess: På noen få uker har han solgt over 600 eksemplarer, mens det tidligere er blitt solgt knappe 30 eksemplarer gjennom forlagets egne ebok-kanaler, der forfatteren blir avspist med 26 prosent fortjeneste. Med andre ord en himmelvid forskjell både i salg og fortjeneste for forfatteren. Dette viser tre ting: For det første at interessen for ebøker er sterkt stigende, for det andre at prisen på ebøker gjennom forlagenes kanaler er altfor høy, og ikke minst for det tredje: At forfatterens fortjeneste på salg av ebøker er direkte skammelig.

Historien går videre slik: Oppglødd over salgssuksessen oppsøker forfatteren forlaget på nytt, denne gang med et ønske om å få utgi sine gamle bøker, backlista på samme måte. Han er optimistisk, for i sekken har han også med et entydig og sterkt bifall fra en drøss profilerte kolleger - uten at navn blir nevnt - om at dette er veien å gå, dette er ei framtid der leseren ikke trenger å bli flådd om han vil utstyre reisekofferten sin med et ti-tjuetalls ebøker, og der forfatteren kan få sin rettmessige skjerv av sitt arbeid. Men da settes foten ned, her er det bom stopp! Forlaget vil ikke tillate flere avvik fra Normalkontrakten, ingen flere ebøker til salgs på egen hjemmeside. De har selvfølgelig jussen på sin side, vi er dessverre svinebundet til punkter i en kontrakt vi har vært så naive å la forlagene lage og som vi ikke skjønte rekkevidden av.

Der står saken, og det er nå det muligens er behov for stige opp på barrikadene på nytt, i følge med en hær av kampvillige kolleger. Med andre ord: Mane vår egen forening til strid. For om det er én sak som kommer til å berøre de aller fleste forfattere i meget nær framtid, så er det digitalt salg av våre produkter. Derfor må veien fram være å lage vårt eget Amazon, vi er nødt til å få tilbake retten til å selge våre bøker som ebøker gjennom de kanaler vi selv velger, vi må pulverisere det punktet i Normalkontrakten som gir forlagene enerett på digitale utgivelser.

Arbeidet med vår egen salgskanal er i gang; kvalifiserte IT-folk jobber nå med å lage forfatternes egen e-port, en elegant og brukervennlig samleportal, der det blir laget en hjemmeside for hver enkelt forfatter som ønsker å presentere og selge sine gamle og nye bøker gjennom nettstedet; en non-profit-basert portal, der forfatteren selv bestemmer pris og vil sitte igjen med minimum 85 prosent av fortjenesten; de resterende 15 prosentene vil gå til drift, implementering av nye hjemmesider og bøker, samt en avgift til bankløsning. Mitt engasjement i denne saken er på en måte noe paradoksal, da jeg selv ikke er noen liebhabar av ebøker - for meg er papir og lukten av bok altfor viktig - og heller ikke har et skrikende behov for vesentlig større fortjeneste fra mitt forfatterskap. Men jeg ser framtida. Jeg ser hvordan det norske bokmarkedet fungerer i dag, der stabler av bestselgerlitteratur dynges opp, ikke bare i forlagseide bokhandlerkjeder, men også i matbutikker, kiosker og varehus, stabler som fullstendig skygger for den rike underveksten av smalere kvalitetslitteratur, av debutanter og viktige kunnskapsbøker. I dagens bokmarked har de fleste debutanter ikke en sjans og den smale litteraturen er sveltihjel om ikke forfatteren har annen jobb eller noen til å forsørge seg. Jeg ser framtida, jeg ser at eBok-markedet vil komme til å vokse enormt om det får de rette betingelsene. Og det er disse betingelsene vi forfattere nå må kreve å få styring over.

På det amerikanske bokmarkedet, merkes nå en tendens som vokser seg sterkere og sterkere, og som blir kalt «hybrid authors». Det er forfattere som selger sine papirbøker gjennom forlag, mens de selger sine digitale bøker selv. Dette kan også bli framtida her i landet, til beste for både forfatter og leser.

Og da er vi fremme ved min egentlige agenda for det stuntet jeg gjorde ved å legge ut min siste roman som ebok på egen hjemmeside. Jeg ville forsøke å kjøre en kile rett inn i det punktet i Normalkontrakten som omhandler forlagenes enerett på digitale utgivelser, oppildne kolleger til å gjøre nøyaktig det samme overfor sine forlag. En kile som også kunne vekke min egen forfatterforening til en kamp som vil ha svært mye å bety for den store massen av forfattere som usynliggjøres i dagens bokmarked. Det er tvingende nødvendig at vi får styring, rett til å kunne synliggjøre og selge våre produkter, en roman, en novellesamling, en diktsamling eller en faktabok gjennom forfatternes egen, non-profit-baserte e-port. Der en debutant får like stor plass som en bestselgerforfatter. Og der forfatteren selv bestemmer pris og får fortjenesten uavkortet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.