LEDER: Marta Breen har rykket ut etter at foreningen hun leder, Norsk Faglitterær forfatter- og oversetterforening, ikke får adgang til Norsk Forfattersentrum. Poenget er soleklart: Også sakprosa-forfattere har behov for å forsørge seg og familien. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
LEDER: Marta Breen har rykket ut etter at foreningen hun leder, Norsk Faglitterær forfatter- og oversetterforening, ikke får adgang til Norsk Forfattersentrum. Poenget er soleklart: Også sakprosa-forfattere har behov for å forsørge seg og familien. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Forfatterne slåss om penger og ord

Full krig i prosaens leir.

Kommentar

Den nye lederen for foreningen med det omstendelige navnet Norsk Faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF), Marta Breen, er en kvinne med bein i nesa. Ikke bare har hun nylig gjort et tappert forsøk på å nydefinere feminisme i Norge; nå slår hun til som forkvinne med stor F.

Denne uka synliggjør hun en konflikt som utspiller seg på flere nivåer, både økonomisk og litterært. Breens bekymring i denne omgangen er at sakprosasakprosaforfattere møter motstand når de vil bli med i Norsk Forfattersentrum, en organisasjon som støttes av staten og som skaffer skjønnlitterære forfattere oppdrag på festivaler, skoler, biblioteker, og så videre.

Det handler med andre ord om penger. Norsk Forfattersentrum er en utmerket organisasjon som også utabeider minstesatser for diverse typer oppdrag. Prinsippet er at alle jobber skal være betalt. Satsene brukes også som veiledende honorarfastsettelse av andre aktører i kulturlivet, så man må kunne si at NF har en nyttig funksjon.

Vi snakker ikke her om enorme beløp, men om anstendighet i forhold til det å utføre et stykke arbeid. Breens problem er at når Norsk Forfattersentrum på sine hjemmesider skriver om forfattere, mener de skjønnlitterære forfattere. Altså ikke medlemmene av den foreningen Breen nettopp er blitt leder for.

Helt konkret ble det på Norsk Forfattersentrums årsmøte for et par uker siden fremmet et forslag om å inkludere sakprosaforfattere. Det ble først vedtatt, men deretter avvist etter krav fra motstandere av forslaget. De forlangte at det må ut til uravstemning. Der står saken.

Det står ikke så mye om prestisje som det gjør om økonomi, om muligheten til å overleve som skrivende menneske. Som Breen uttrykker det: «Å bli kalt kunstner er ikke viktig for meg, jeg vil bare få betalt for oppdragene jeg gjør som forfatter.»

For en tid tilbake søkte to sakprosaforfattere, Ivo de Figueiredo og Morten Strøksnes, om å bli medlemmer av Norsk Forfatterforening, noe som ville åpnet for en ny flora av stipender, støtteordninger og for medlemskap i Norsk Forfattersentrum. De fikk avslag.

Det dreier seg om penger, men også om noe mer. Dette er i tillegg en faglig debatt. Hva er litterær kvalitet? Hvor går grensene mellom såkalt sakprosa og såkalt skjønnlitteratur? Så forskjellige utgivelser som Dag Solstads nye roman «Det uoppløselige episke element i Telemark i perioden 1591-1896» og Geoff Dyers «En ren besettelse» er to av en hel rekke bøker som går rett inn i denne debatten.

Sakprosa er ingen sjanger like lite som skjønnlitteratur er det. Begge kategorier rommer en frihet og en spennvidde som gjør en forfatterkonflikt nokså meningsløs.

Disse konfliktene gjenspeiles foreløpig ikke for full kraft i Prosa, magasinet til NFF, men det er sikkert bare et spørsmål om tid. Bladets nye redaktør, Sindre Hovdenakk, er en gammel og våken rev i bransjen. Han har allerede lagt om magasinet til et hendigere og kvikkere format, og de to første numrene er lovende. I det nyeste kritiserer han Widvey/Åmås-regimet i Kulturdepartementet, noe flere av oss har gjort, for å hodeløst å tukle med støtteordninger som fungerer tilfredsstillende — «tilsynelatende motivert av lite annet enn personlig synsing».

Begge numrene presenterer ellers sakprosa som et særdeles fargerikt fellesskap, noe vi også mener å vise i utvalget av diverse faglitteratur på dagens boksider i Dagbladet. En forfatter er en forfatter er en forfatter.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook