Forfengelige Fyrer

Det handler om å investere i framtida: Når du er 50, er det greit å se ut som om du er 50 - ikke 70, sier Håkon Bråthen (25).

Til daglig selger han jeeper og jobber som leder for dørvaktene for et utested i Oslo. Vi har tatt ham med på en runde til diverse av Oslos forfengelighetspleiere: til frisøren for å fiffe opp hårfargen, til neglesalongen for manikyr og lakkering av negler, og til hudpleiesalongen for dyprens og pleiende maske. Bortsett fra å lakke neglene med farget lakk har Håkon gjort alt - og litt til - før.

- Ja, jeg tar solarium med jevne mellomrom, har nappet brynene, og så synes jeg fotpleie er utrolig godt, sier Håkon.

- DE SISTE TI ÅRENE er salget av godlukt til menn fordoblet. I 1997 kjøpte norske menn etterbarberingsvann, cologne og deodoranter fra merkevareprodusenter for 115 millioner kroner. Det er ti millioner mer enn året før, sier leder i Kosmetikkleverandørenes Forening, Sigurd Armand Hauge. Selv om flere store kosmetikkprodusenter, som Decleor, Biotherm, Aramis og Dior, har hatt mannlige hudpleieserier i flere år, finnes det ikke statistikk som gjør det mulig å finne ut om mannfolka kjøper mer krem eller annen kosmetikk. Det samlede norske kosmetikkmarkedet har imidlertid mer enn doblet omsetningen de siste ti årene, og en runde på byen med stopp hos fagfolk i frisørsalonger, parfymerier, hudpleiesalonger og neglestudioer gir skjellig grunn til å tro at den maskuline halvdelen av befolkningen - først og fremst de under 35 - har stått for en betydelig del av økningen.

- Vi opplever et generasjonsskifte når det gjelder menn og forfengelighet, sier Hauge.

- Blant unge gutter helt ned til 10- 12-årsalderen er det «lov» både å pleie seg selv og lukte godt. I tillegg er bevisstheten når det gjelder merkevarer blitt en helt annen: Dagens unge gutter tar ikke til takke med en billigkrem eller deodorant fra dagligvarebutikken, sier Hauge.

- Nei, sier Håkon.

- NIVEA TIL Å SMØRE på kroppen kunne jeg nok kjøpt på Rema, men krem til ansikt og hender foretrekker jeg å kjøpe i et parfymeri. Jeg kunne kjøpt eau de parfum, balm og deodorant i dagligvarehandelen. De har etter hvert ganske mange gode merker, men det har noe med det å gjøre at produktene faktisk skal være med på å markere personligheten din. Da er det ikke særlig spennende å lukte som alle andre. Sjampo kjøper jeg hos frisøren.

- Det er bare de mest harry gutta som ikke er opptatt av hvordan de lukter og ser ut i dag. Det finnes jo harry jenter også, sier frisør Fred Nilsen hos Yazo frisør i Oslo.

- Til oss kommer menn i alle aldere. De vil ha en bra designklipp og farge - ikke fordi de har begynt å få grått hår, men fordi de vil føle seg vel. Vi har gutter helt ned i 10- 12-årsalderen som vet akkurat hva de vil ha. Forskjellen på dem over og under tjue, er at de yngste vil ha en crazy color, mens de eldste foretrekker en mer diskré farge, sier Nilsen.

- GUTTER, JA - det blir bare flere og flere av dem, sier Ingunn Hatlenes hos Alles Beauty, som har mannlige kunder mellom 16 og 70 år.

- Det går et skille når det gjelder kunnskap ved 35-årsalderen. De unge er svært bevisste, både når det gjelder behandlinger og produkter.

- Hva slags behandling ber mannfolka om?

- Hudpleie med dyprens, krystallsliping for å fjerne arr, hårfjerning med voks på ryggen, napping av øyebryn - det meste.

- Hvorfor?

- For å holde seg vakre.

- Det har med kulturforskjeller og idoler å gjøre, sier Hauge i Kosmetikkleverandørenes Forening.

- Dagens unge har idoler som Hans Petter Buraas og Daniel Franck. De har for eksempel vist at man ikke trenger å ha begynnende grå hårvekst for å farge håret.

- Det er lett å finne skillene: Mens den eldste generasjonen menn ikke brukte noe som helst, verken hårfarge, godlukt eller krem, begynte vi i foreldregenerasjonen med aftershave og deodorant. Vi gikk over fra å smøre oss med spenol til å stjele litt fin krem av kona. Nå har vi kommet så langt at en del av oss ikke engang synes det er feigt å bruke solkrem. Når de gutta som i dag er 10- 15 år gamle er voksne, vil det herske en helt naturlig holdning til egenpleie, mener Hauge.

FORFATTERNE AV BOKA «Trender - rett rundt hjørnet», Ira Matathia og Marian Salzman, spår at mannlig skjønnhet vil være et fenomen å se opp for inn i neste årtusen. Ifølge Matathia og Salzman begynte amerikanske neglelakkprodusenter å beile til det mannlige massemarkedet allerede for et par år siden. Da lanserte kosmetikkfirmaet Candy Man sine sju metallic-neglelakker for menn: Libido, Superman, Oedipus, Dog, Cowboy, Gigolo og Testosterone.

Selskapet The Urban Decay fulgte opp med sin linje med farger som Radium, Pigeon, Chains, Oil Slick, Uzu, Asphalt og Gangrene.

- Som vanlig henger vi etter her hjemme, men neste måned lanserer vi Alessandro Man, et komplett neglepleiesett for menn med to ulike neglelakktyper: Klar lakk og Smoking grey, som er perfekt til en herre i grå dress, sier Sissel Steffensen i Oslo-filialen til det tyske neglepleiefirmaet Alessandro.

- Hender er utrolig viktige, nikker Håkon.

- Vi sier at sko forteller alt om personligheten din, men hender forteller minst like mye. Og tenk hvor mye vi bruker dem, ikke minst som kommunikasjonsmiddel.

Steffensen kunne ikke vært mer enig:

- Hvis du hadde kommet inn her med nedbitte, møkkete negler, ville jeg ikke påstått at du var et dårlig menneske. Men jeg ville tenkt mitt, sier hun.

- DET ER BARE de gutta som henger etter i utviklingen som er skeptiske til å pleie seg selv nå, sier Håkon. Vi rusler oppover Karl Johan i ettermiddagsrushet. Under lua er håret hans en tanke mørkere enn det var om morgenen, huden hans har en ny glød, og hendene hans er nymanikyrerte.

- Vi gutta som følger litt med er til og med hakket mer bevisste enn jentene - vi tenker framover og forebyggende. Jentene skjønner ofte ikke at de må gjøre noe før rynkene er kommet for å bli.

- Ja, jeg ser forskjell. Fargen er liksom dypere og jevnere enn før jeg fikk farge i, sier Håkon, etter frisørbehandlingen.
- Å gå til manikyr er å gå et skritt videre. På dem annen side er det utrolig viktig at hendene ser bra ut - også på menn, mener Håkon.
- Finnes det intensivkurs i dette for kjærerster?, spør Håkon, som imponerer hudpleier Ingunn Hatlenes med bred kunnskap om produkter og behandling.