Forførende fra Kina

Chen Kaige spenner opp et bredt lerret i «Nattens fristerinne». Det handler om tragisk kjærlighet, mannssjåvinisme, et vaklende hierarki, om Kina i en brytningstid. Antakelig derfor hans utmerkede film er forbudt i hjemlandet.

Selv om det er nærmest ubegripelig for ethvert barn av Vestens demokratier. Desto mer talende og skremmende. Kaige slår ikke på stortromma med paroler og enkle løsninger. Han bretter ut noen menneskeskjebner i en forvirringens epoke og lar oss se selv. Filmen er heller ikke lagt til dagens Kina, men til Shanghai-området rundt 1920.

Flykter

Og det mangler overhodet ikke dramatikk. Gutten Zhongliang kommer for å bo hos en inngiftet søster på Pang-familiens gods. Han vil gå på skole, men tvinges inn i tjenerrollen. Forholdet til søsteren er mildt sagt betent, og noen år seinere flykter Zhongliang under mystiske omstendigheter, slår seg opp som bandemedlem og kvinneforfører i Shanghai, hvor han tilsynelatende lever herrens glade dager. Problemene baller på seg den dagen han blir bedt om å dra tilbake til godset og forføre enearvingen Ruyi.

Intenst møte

Leslie Cheung og Gong Li, to av kinesisk films store stjerner, spiller henholdsvis Zhongliang og Ruyi, paret som vikles inn i et umulig kjærlighetsforhold. Hele deres liv hviler på falske premisser, en eim av opium og gamle herskermønstre i oppløsning. Ruyis kamp for ærlighet blir en kamp mot de berømte vindmøllene.

Spissfindigheter og svære følelser går hånd i hånd i denne filmen, som er et intenst møte med en fremmed kultur og en gripende historie. Dertil velspilt, billedlig vakker og eksotisk. Absolutt noe å unne seg før jul.

LIV JØRGENSEN