Forgylte løfter

Pen og tam Henry James-filmatisering.

Forfatteren Henry James byr åpenbart på svære utfordringer for regissører. Få makter å overføre dybden i hans romaner til lerretet - heller ikke James Ivory, denne gangen.

Ivory er av de med skarpest sans og nese for nettopp den epoken «Forgylte løfter» utspiller seg i, det tidlige 1900-tall.

Hans miljøer er tidsriktige, elegante, fulle av detaljer og med upåklagelige kostymer. Fra for eksempel «A Room With A View» vet vi at Ivory kan fylle miljøene med ekthet, troverdighet og skape menneskelig spenning. Her kommer han ikke lenger enn til den veldreide parademarsj, til tross for en bande gode skuespillere.

Det dreier seg om Adam Verver (Nick Nolte), en rik amerikaner som med sin datter Maggie (Kate Beckinsale) reiser rundt i Europa. De møter den fattige italienske prinsen Amerigo (Jeremy Northam noe pussig gebrokkent). Maggie gifter seg med ham. Han har hatt et forhold til Charlotte (Uma Thurman), som nå gifter seg med Maggies far for å kunne opprettholde forbindelsen med prinsen.

Utroskap, altså, og i videre forstand den typen troløshet Liv Ullmann skildret med kjøtt og blod i sin siste film.

En taletrengt og altfor lang film skraper aldri dypere enn i overflaten på James\' karakterer. «Forgylte løfter» blir overtydelig. Det er forfatteren aldri.

<B>TROLØSE:</B> Charlotte og prins Amerigo (Uma Thurman/Jeremy Northam) går bak ryggen på sine respektive i «Forgylte løfter» - uten at det blir særlig saft i frasparket.