KOMMENTARER

Forhandlingene som alle vant

Nå som det er blitt enighet om Oslopakke 3, fortsetter kampen om fortellingen.

GLAD: Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen fra Miljøpartiet De Grønne og Arbeiderpartiets Andreas Halse gliste bredt da avtalen om Oslopakke 3 ble lagt fram. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
GLAD: Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen fra Miljøpartiet De Grønne og Arbeiderpartiets Andreas Halse gliste bredt da avtalen om Oslopakke 3 ble lagt fram. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Ut fra de siste måneders debatt, kunne det virke som om partene som forhandlet om Oslopakke 3 var lysår unna hverandre. I dag klokka 11 kunne de likevel legge fram en felles avtale. Politikk handler tross alt om å gi og ta, så det var ikke så overraskende at en løsning ble funnet. Mer overraskende var med hvilken iver begge parter feiret seieren.

Det skyldes selvfølgelig at det har gått så mye prestisje i prosjektet fra alle parter at det å vinne kampen om fortellingen blir nesten like nødvendig som realitetene. Det skyldes imidlertid også at partiene har en radikalt ulik tro på hva framtiden vil by på.

Oslopakke 3 er en avtale om å bygge ut både kollektiv- og veiprosjekter på til sammen omtrent 100 milliarder kroner. Partene er Oslo kommune, Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Det har vært mindre offentlig krangel om de store kollektivprosjektene, som Fornebubanen som skal være klar fra 2024, nytt sikrings- og anleggsanlegg i T-banetunellen i Oslo og ny sentrumstunell i 2028. Også Romeriksbanen skal bygges ut i flere etapper.

Det er veiutbyggingen på E18, som har skapt opphetet debatt. Her har Oslo-byrådet, med Miljøpartiet De Grønne i spissen, gått usedvanlig høyt på banen. I byrådserklæringen slo de fast at det ikke kom på tale med en økning i kapasitet på veien (side 19 i pdf). Det har de ikke fått gjennomslag for. Partene er blitt enige om å bygge 1,5 km motorvei mellom Lysaker og Strand, med tre bilfelt, pluss egen bussvei og sykkelvei.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer