Forhåndsfikset «Robinson»

Er Robinson et forhåndsfikset juksprogram? - Ja, hevder Stacey Stillmann som har saksøkt produsenten av den amerikanske versjonen. Hun mener tv-selskapet CBS manipulerte de øvrige deltagerne til å stemme henne ut. Hva mener du? Hvor virkelig er reality-tv?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Advokaten Stacey Stillman (27) deltok i amerikanske Survivor på øya Pulau Tuga for ett år siden. Programmet er kjent som tøffere enn Robinson, og satte stadig nye seerrekorder på amerikansk tv.

Stillman var ikke snauere enn at hun spiste insekter, men likevel ble hun stemt ut som nummer to fra sitt lag, Tagi-stammen. Da hun så seg selv på tv, syntes hun at hun var blitt framstilt urettmessig negativt.

I februar saksøkte Stillman CBS fordi hun mener Survivor-sjefen Mark Burnett overtalte to av lagkameratene til å stemme henne ut. De to deltakerne hadde opprinnelig tenkt å gi sin stemme til en annen på laget, men endret ifølge Stillman holdning etter samtaler med Burnett.

- Trodde det var ekte

Ifølge E!Online bekrefter de to deltakerne å ha snakket med Burnett om utstemmingen, men avviser at de ble truet til å stemme ut Stillman.

Det kan i Stillmans tilfelle synes som David kjemper mot Goliat. Men Stillmans anklager får støtte fra den prisbelønte journalisten og juristen Peter Lance. Han har skrevet boka The Stingray, der han hevder at CBS har manipulert utviklingen i Survivor. I boka som kom ut i januar skriver Lance om deltakernes, deriblant Stillmans erfaringer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer