Forkastet ferdig Harry Hole-bok etter Valla-saken

Halvannet års jobb i søpla for Jo Nesbø.

KVALITETSBEVISST: Jo Nesbø er ikke snau med å kvalitetssikre sine bøker. Men han er ofte i seineste laget. Foto: HÅKON EIKESDAL
KVALITETSBEVISST: Jo Nesbø er ikke snau med å kvalitetssikre sine bøker. Men han er ofte i seineste laget. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Nå har krimfavoritten også forkastet tittelen på sin nye bok, to måneder før den skulle stå i hyllene. Boka skal hete «Panserhjerte»

- Da vi ringte norskredaktøren i Aschehoug var det som «Houston, we have a problem». Omslaget var ferdig, vi hadde gått ut med tittelen «Leoparden», og den sto i alt av kataloger, sier Nesbø til Dagbladet. Årsaken til navnebyttet, er et klaustrofobisk fenomen som gir ofrene en uhyggelig, iskald død.

Død på fire minutter Nesbø hadde sendt en del av manuset til snøskredekspert for faktasjekk. Det var tilbakemeldingen som satte i gang skredet av merarbeid hos Aschehoug forlag.

- Skredeksperten fortalte at om brystet og mellomgulvet presses sammen så lungene ikke greier å bevege seg, da har du bare oksygenet i blodet å leve på. Cirka én liter. Og man bruker omtrent 0,2 liter oksygen i minuttet, så da har man fire minutter igjen å leve. Denne tilstanden kalles panserhjerte, forklarer Nesbø, som og røper dermed noe av hva som skjer i boka.

Ni av de 16 skredofrene i Norges verste skredulykke, Vassdalen-ulykken i 1986, døde av panserhjerte, opplyser Nesbø.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer