Forlagene velger hva du kjøper

Lars Saabye Christensen er bokhøstens konge, og Thorvald Stoltenbergs biografi selger så det suser. Skyldes det god markedsføringsstrategi, eller har de to bare skrevet to gode bøker?

Lars Saabye Christensen har med romanen «Halvbroren» i høst vunnet Bokhandlerprisen 2001, Brageprisen og er nominert til Nordisk Råds litteraturpris. «Halvbroren» er trykt i et opplag på 58000, i tillegg til 94000 eksemplarer i Bokklubben Nye Bøker. Thorvald Stoltenbergs biografi «Det handler om mennesker» er til nå trykt i et opplag på 50000.

- Som forventet selger både Anne Enger Lahnsteins og Liv Dommersnes' biografier bra, men Stoltenberg selger best, sier Gerd Johnsen hos Norli bokhandel.

Lars Saabye Christensens roman «Halvbroren» selger best av skjønnlitteraturen.

- Jostein Gaarder, Nick Hornby, Erlend Loe og Linn Ullmanns nye bøker selger ikke så mye som vi hadde forventet. Det gjør derimot Per Thomas Andersens «Norsk litteraturhistorie» og Knut Nærums tullelitteraturhistorie, «Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen».

Humor og kongehus

Både Tanum og Norli merker at avisoppslag og -debatter øker salget av enk elte romaner.

- Da debatten omkring Henrik Hovlands roman «Amputasjon» pågikk i avisene, solgte denne romanen mye, men nå har det dabbet litt av. Det samme gjelder debutanten Abo Rasul. Da Matias Faldbakken sto fram i media og avslørte at det var han som sto bak psevdonymet, solgte «The Cocka Hola Company» mye, sier Johansen.

Bøkene som figurerer i nyhetsbildet og får oppmerksomhet, selger mye der og da. Det gjelder for eksempel Erik Fosnes Hansens bok om prinsesse Märtha.

- Salget har lagt seg litt, men vi regner med at Märtha-boka vil selge mer igjen nå mot jul, sier Lise Olsen hos Tanum på Karl Johan.

- Humor og kongebøker selger alltid bra mot jul.

Mediemiks

- Det viktigste i vår markedsføring er arbeidet mot bokhandler, og det fokus vi sammen skal ha på bokkjøperne. Vi jobber med bokhandlernes medarbeidere og kjedeledelse med tanke på å ha de riktige markedsstimuli for å få solgt flere bøker, sier Jørgen Klafstad, sa lgsdirektør i Gyldendal forlag.

Markedssjef i Cappelen, Ingunn Lindborg, er enig.

- Bokhandlereksponering er viktig. Vi lager materiell som bokhandlere kan stille ut. At ei bok plasseres et sentralt sted i butikken er viktig, men jeg håper ikke vi får amerikanske tilstander, hvor det betales for å få en sentral plass for sine bøker.

Både Lindborg, Klafstad og informasjonssjef i Aschehoug Even Råkil mener det er viktig å se på den totale mediemiksen når ei bok skal lanseres.

- I det totale bildet er det viktig å ha en markedsplan som begynner før boka kommer, for så å fylle på med tiltak som minner folk på produktet etter hvert. Innslag i Dagsrevyen er bra, besøk hos Skavlan i «Først & sist» er en ny påminnelse til kjøperne. Noen programmer gir bedre utslag enn andre. Dette så vi allerede med Brikt Jensens bokprogrammer på 80-tallet. Det slo momentant ut på salgslistene. Skavlan og Bokbadene på tv har noe av den samme effekten, sier Lindborg.

Timing og synlighet

- Hvis tv-innslag alene er det man fokuserer på, tror jeg man taper. Et Skavlan-besøk kommer mer som en bonus. En invitasjon dit er en konsekvens av at vi har gjort en god jobb, at vi har ei god bok og en god forfatter, sier Klafstad.

- En god bokanmeldelse, omtale og forfatterintervju er også utslagsgivende. Positive anmeldelser i samtlige store aviser slår ut på salg, sier Lindborg.

Verken Lindborg, Klafstad eller Råkil vil sette opp ei rankingliste over markedsføringstiltak. Summen er viktig.

- I seg selv er ikke et tv-innslag nødvendigvis effektivt. Timing er viktig. Ting må skje samtidig på mange fronter, sier Råkil.

FYLLER PÅ: Boksalget går unna når det nærmer seg jul. Ragnhild Kristine Hamnes fyller på stabler i det som kalles salgstorv hos Tanum Karl Johan.