Vil forlenge til Gardermoen: Den planlagte Ringeriksbanen bør gå til Gardermoen, mener Bjørn Haugen Morstad.
Foto: Kyrre Lien / Scanpix
Vil forlenge til Gardermoen: Den planlagte Ringeriksbanen bør gå til Gardermoen, mener Bjørn Haugen Morstad. Foto: Kyrre Lien / ScanpixVis mer

Forleng Ringeriksbanen til Gardermoen

En forlengelse av Ringeriksbanen vil løse boligbehovet i Oslo-regionen og avlaste Oslo-tunellen.

Meninger

Ringeriksbanen ser endelig ut til å bli en realitet. Da er det forbausende at så få ser det åpenlyst logiske i å forlenge utbyggingen via Jevnaker, Roa og eventuelt Harestua, ved å utbedre eksisterende trasé og bygge ny trasé til Gardermoen på noen få kilometer. Lunner Høyre og Oppland Høyre har programfestet å arbeide for dette.

Fordelene med å forlenge Ringeriksbanen, og på denne måten skape en ytre «ring» rundt Nordmarka, er mange og åpenbare. For det første vil en hel region, Ringerike og Hadeland, få direkte kollektivforbindelse til Gardermoen. Noe slikt tilbud finnes i det vesentlige ikke i dag.

En annen effekt er at reisende med Bergensbanen og Gjøvikbanen nordfra vil kunne komme direkte til Gardermoen uten først å måtte ta «snarveien» om Oslo. Både person- og godstrafikk sørfra kan også rutes utenom Oslo. Dette medfører at belastningen på Oslo-tunellen vil reduseres. En ytre «ring» vil også fungere som reserveløsning i tilfelle stenging av tunellen og ved en ombygging eller utvidelse.

En ytre togring vil gjøre områdene fra Hønefoss til Nannestad enda mer attraktive som bo-områder. Disse områdene vil kunne bosette minst 100.000 nye innbyggere.

En miljømessig riktig løsning som dette krever samarbeid på tvers av eksisterende kommune- og fylkesgrenser. Dette kan bli en av kommunereformens virkelig gode resultater.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook