LEDER

Dagbladet mener:

Forliset der nesten alt som kunne gå galt, gikk galt

En erstatning for KNM «Helge Ingstad» vil koste 11-13 milliarder. Det viktigste tapet er likevel at forliset i betydelig grad har redusert Forsvarets samlede operative evne.

SANNHETENS ØYEBLIKK: Havarikommisjonen presenterer delrapport 1 om kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og «Sola TS» på en pressekonferanse fredag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
SANNHETENS ØYEBLIKK: Havarikommisjonen presenterer delrapport 1 om kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og «Sola TS» på en pressekonferanse fredag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Havarikommisjonen har lagt fram sin rapport om årsakene til at fregatten «Helge Ingstad» kolliderte og forliste 8. november i fjor. Det er særdeles nedslående lesning. Kommisjonen viser hvordan en kompleks vev av menneskelige, tekniske og systemiske svakheter til sammen utløste katastrofen. Nesten alt som kunne gå galt, gikk galt.

Besetningen på KNM «Helge Ingstad» var uerfarne, kommuniserte dårlig og tviholdt på et feilaktig situasjonsbilde. Skipet seilte uten AIS, som ellers gir en kontinuerlig oversikt over kysttrafikken i Norge. Trafikksentralen på Fedje plasserte ikke fregatten inn i sitt trafikkbilde, slik at den «ble borte» da situasjonen ble kritisk. Trafikklederen anså at det ikke var behov for trafikkregulering eller informasjon til andre skip om «Helge Ingstad». Besetningen på tankeren «Sola» kommuniserte dårlig med losen og hadde en dekksbelysning som i praksis kamuflerte at det var et skip i fart.

Det er i korte trekk de kritiske hovedpunktene i havarikommisjonens rapport. I alt trekker den fram 20 faktorer i forbindelse med havariet. Elleve av dem er knyttet til fregatten og Sjøforsvaret, tre omfatter tankskipet og rederiet, og seks omhandler Kystverket, Sjøtrafikksentralen og lostjenesten. Det er alvorlig for alle de tre hovedaktørene, men særlig for Sjøforsvaret og trafikksentralen på Fedje. Her har myndighetene begynt å sette i verk tiltak, men mye gjenstår. Politiets etterforskning er heller ikke avsluttet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.