Forlot kinoen i fortvilelse

Esben Esther Pirelli Benestad fikk sjokk da han så filmen sønnen Even hadde laget om ham. - Det var forferdelig ubehagelig. Jeg blir framstilt som den inkarnerte egoisme.

Det skjedde i fjor høst. Esben Esther Pirelli Benestad og hans kone Elsa Almås skulle endelig få se «Alt om min far», dokumentarfilmen som Esben Esthers sønn Even hadde laget om hvordan det er å ha en far som både er mann og kvinne.

Esben Esther og Elsa er vant til å ha kamera på seg; han som landets mest kjente transeperson - «transvestitt» dreier seg om kjoler og er et for trangt begrep - og hun som landets mest kjente sexolog.

Total taushet

Men å se selv seg selv på kinolerretet, slik Even hadde sett dem gjennom sitt kamera, ble for sterkt. Da visningen var over reiste Esben Esther og Elsa hjem. Og ga ikke lyd fra seg på over én måned.

- Vi måtte trøste hverandre mye, det var mye smerte. Noen timer var vi på skilsmissens rand. Ikke fordi vi var ferdige med hverandre, men fordi vi ikke hadde noen krefter igjen. Vi følte oss helt maktesløse, satt begge og grein av ren utmattelse, sier Esben Esther.

- Hva reagerte dere så sterkt på?

- Elsa må bære en image som den onde stemor i denne filmen. Det var forferdelig ubehagelig. Og jeg er den inkarnerte egoisme, som skyver alt til side for å realisere meg selv. Jeg var helt nummen og forvirret, men også beveget, etter å ha sett filmen.

Skilsmisse

For «Alt om min far», er virkelig alt . For eksempel den opprivende skilsmissen mellom Esben Esther og Evens mor, som helt uforberedt møtte sin mann i kvinneklær en dag hun kom tidlig hjem fra jobb.

- Det var en periode midt i opptakene da jeg syntes det ble forferdelig mye fokus på skilsmissen. Da begynte jeg å bli paranoid og måtte stoppe opp, for jeg sa ikke ja til en film om skilsmisse, sier Esben Esther.

- Lurte du faren din, Even?

- Nei. En slik film er avhengig av at reaksjonene kommer så spontant som mulig. Hadde jeg sagt at «pappa, jeg kommer til å lage en film som også handler om skilsmisse», så hadde han forberedt seg på det, gått gjennom sine reaksjoner og hele den emosjonelle kurven på forhånd.

Sammenbrudd

Men de fem ukene med opptak i fjor sommer var ikke bare en følelsesmessig påkjenning for Esben Esther og Elsa. Også Even og hans unge filmstab ble sterkt preget av konflikter og lite søvn.

- Jeg samlet familien min, spikra alle problemstillingene opp på veggen og sa at «dette skal vi snakke om i fem uker». Det ble et inferno av følelser. Én ble sjukmeldt og måtte reise hjem, selv brøt jeg sammen et par ganger og måtte ta beroligende midler for å holde det gående, sier Even.

- Hvordan reagerte du da din far hadde sett filmen og ikke ville snakke med deg?

- Jeg visste at det kom til å skje.

- Har du opplevd det før?

- Ja.

Det var Even som måtte ringe og bryte tausheten til Esben Esther og Elsa. Nå er de alle forsonet igjen og reiste sammen for å motta den internasjonale kritikerprisen på filmfestivalen i Göteborg lørdag kveld.

Ny dimensjon

- Nå oppfatter vi også filmen i en ny dimensjon. Vi ser at det går an å stå på utstilling med noe som ikke er så veldig vakkert. Vi må tåle å ikke være beundret, men det må vi også få jobbe litt med, sier Esben Esther.

- Har dere kommet styrket ut av det?

- Å, ja. Definitivt. Når du har opplevd et angrep, blitt rystet og gått i deg sjøl, så kommer du ofte styrket ut av det.

- Litt stolt av sønnen din også?

- Jeg har sagt det før; så stolt som en hønemor og hanefar til sammen.

Neste uke reiser far og sønn Benestad til filmfestivalen i Berlin - å delta der er like stort for en filmregissør som det er for en langrennsløper å komme til OL.

I premierekjole

Sønnen stiller i dress, for en gangs skyld, og far i premierekjole fra en av hovedstadens beste butikker:

- Jeg skal være diva. Ta'n helt ut, sier Esben Esther.

- Hvordan kunne du bli overrasket over at sønnen din har sett deg som en egoist?

- Jeg ble ikke overrasket, men det smertet meg. På slutten av filmen får jeg heldigvis si at det noen ganger er nødvendig å være egoist. Når du må lage din egen plass i verden, må du enten la en del av deg gå til grunne eller du må bli egosentrisk.

- Hvordan ser du Even?

- Jeg synes han er innmari sta. Men han ser bare megetsigende på meg, uten engang å spørre «hvor tror du jeg har fått det fra».

På godt og vondt

Og den staheten som fikk den vellykkede småbylegen Esben Benestad til å vise seg fram for hele landet som kvinnen Esther Pirelli - det skjedde for åtte år siden på TV2 - er den samme staheten som har fått Even Benestad til å lage sin film om faren.

- Han har gitt meg pågangsmotet til å gjøre det jeg vil og kjempe for det. Jeg har villet lage en film om min far på godt og vondt. Og om en familie, der en person er opptatt av selvrealisering, sier Even.

- Det å være uvanlig er noe man er på godt og vondt. Akkurat som man er alt mulig annet på godt og vondt. Barna må betale prisen for hva vi gjør som foreldre. Jeg kunne nok gjort andre valg, men om prisen hadde vært mindre, er jeg slett ikke sikker på. Kanskje omvendt, sier Esben Esther.

- Prisen hadde vært en ulykkelig far?

- Ja, en far som ville ha gjemt seg bort, som jeg gjorde før.

- Hvordan ser du på det Even, om din far hadde blitt værende i skapet?

- Det kan man bare spekulere på.

- Du hadde i alle fall ikke fått laget noen film, sier Esben Esther.

- Nei, det er et godt poeng, sier Even.

  • «Alt om min far» har premiere på norske kinoer 22. februar.

RAR FAR: Da Even Benestad var ti år, fikk han vite at hans pappa likte å kle seg i kvinneklær. Nå forteller han om sin far i dokumentaren «Alt om min far».
INGEN GROUPIE: - Det var en som sa det veldig enkelt etter å ha sett filmen at «det er tydeligvis ikke noen groupie som har laget den», sier Esben Esther.
FAR OG SØNN: - Jeg samlet familien min, spikra problemstillingene opp på veggen og sa at «dette skal vi snakke om i fem uker». Det ble et inferno av følelser, sier Even Benestad om filminnspillingen.