DANS: Sirkuset er i byen! Svenske Cullbergballetten har rullet inn til Bærum Kulturhus, sammen med den unge hotshotkoreografen Alexander Ekman og forestillingen «Ekman's Triptych - A Study of Entertainment», et lekent overflødighetshorn av inntrykk og referanser.
Metagrep Første akt er den sterkeste, og rammes inn av et kostelig metagrep: En nevrotisk koreograf i drakt tenker høyt, mens danserne iler til for å illustrere ideene hennes. Etter hvert utvikler det seg til et boblende vittig show med frynsekjoler og ironisk glinsende flosshatter der bollywood møter the jazz age. «Synchronized movement always works!» blir et hysterisk mantra.
Rått Etter pausen, der enkeltdansere i glassbur i foajeen presenteres med plansjer og vises frem som laboratoriedyr, kommer en annen akt som er mørkere og mer performanceaktig: En dekadent og rå underverden der skikkelsene fra første akt viser den mer sleazy og spekulative siden av det å underholde. Kroppene er rykkende og febrile, scenespråket mer abstrakt. Det er fengslende, men man savner mer ren dans oppi det teatrale.
Cullbergballetten spør, dels forførerisk, dels desperat: Hva vil dere ha? Innen kvelden er omme har de gitt et mer enn tilfredsstillende svar.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger