Forlystelse først

«Ekman's Triptych - A Study of Entertainment» er en leken og mangfoldig forestilling om den rastløse trangen til å underholde.

IRONISKE FLOSSHATTER: Første del av «Ekman's Triptych - A Study of Entertainment», der Cullbergballetten tøyser med selve underholdningsbegrepet, er den beste og morsomste. Foto: Urban Jörén/Cullbergballetten.
IRONISKE FLOSSHATTER: Første del av «Ekman's Triptych - A Study of Entertainment», der Cullbergballetten tøyser med selve underholdningsbegrepet, er den beste og morsomste. Foto: Urban Jörén/Cullbergballetten.Vis mer

DANS: Sirkuset er i byen! Svenske Cullbergballetten har rullet inn til Bærum Kulturhus, sammen med den unge hotshotkoreografen Alexander Ekman og forestillingen «Ekman's Triptych - A Study of Entertainment», et lekent overflødighetshorn av inntrykk og referanser.

Metagrep
Første akt er den sterkeste, og rammes inn av et kostelig metagrep: En nevrotisk koreograf i drakt tenker høyt, mens danserne iler til for å illustrere ideene hennes. Etter hvert utvikler det seg til et boblende vittig show med frynsekjoler og ironisk glinsende flosshatter der bollywood møter the jazz age. «Synchronized movement always works!» blir et hysterisk mantra.

Rått
Etter pausen, der enkeltdansere i glassbur i foajeen presenteres med plansjer og vises frem som laboratoriedyr, kommer en annen akt som er mørkere og mer performanceaktig: En dekadent og rå underverden der skikkelsene fra første akt viser den mer sleazy og spekulative siden av det å underholde. Kroppene er rykkende og febrile, scenespråket mer abstrakt. Det er fengslende, men man savner mer ren dans oppi det teatrale.

Cullbergballetten spør, dels forførerisk, dels desperat: Hva vil dere ha? Innen kvelden er omme har de gitt et mer enn tilfredsstillende svar.