Form-forvirring

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig uten å være dobbeltmoralsk.

HOVEDFAGSSTUDENT

Maria Reinertsen lurer i sin kronikk i Dagbladet 17. juni på om markedsundersøkelser har vist at ELLE-leseren har gullfisk-hukommelse. Etter å ha lest ELLEs mainummer og undertegnedes uttalelser om «størrelses-tyranniet» i Dagbladet 14. juni, er hovedfagsstudenten forvirret med hensyn til hva ELLE og sjefredaktøren egentlig mener om både det ene og det andre, det være seg størrelsestyranni, kvinnelige former, orgasme - eller fitness, for den sakens skyld.

Først vil jeg takke Maria Reinertsens for hennes engasjement. Vi i ELLE setter stor pris på engasjerte lesere. Men det er selvfølgelig synd at Reinertsen blir forvirret av å lese magasinet.

Jeg tror at årsaken til forvirringen ligger i hovedfagsstudentens manglende sans for humor. Dessuten blir man lett forvirret dersom man drar sitater ut av sin sammenheng, sammenstiller poenger fra artikler med høyst ulik tone og innhold og i tillegg har en forutinntatt holdning om at folk som lager og leser moteblader er ganske begrenset i hodene sine. (Denne gammaldagse og, unnskyld meg, noe «gubbete» fordommen lyste for øvrig igjennom i Dagbladets reportasje «Samtiden vant festduellen» (28 mai, 2004) der ELLEs sommerfest av en eller annen grunn ble satt opp mot Samtidens. Den kvinnelige journalistens konklusjon fra ELLE-festen var: «kanskje det ikke går an å se bra ut og samtidig ha det morsomt?». Snakk om gammelmodig kjønnsperspektiv! Det er kanskje ikke overraskende at unge, fremadstormende og politisk korrekte journalister i Dagbladets kulturavdeling velger å heie på gamle menn som Dag Solstad og Jon Michelet, framfor «jåledamene» i ELLE, men akk så synd for kvinnesaken at vi ikke er kommet lenger)

MEN TILBAKE TIL

Reinertsens forvirring. Hun reagerer blant annet på at ELLE kan ha på trykk en reportasje som «Formenes triumf»( hvor hovedbudskapet er at alle - også den internasjonale moteindustrien - begynner å bli mer og mer bevisst hvor ille det slanke, magre, knoklete kvinneidealet er) når vi i samme nummer også viser flere moteserier, hvor modellene i følge Reinertsen viser mer knokler og ribben enn mager og lår. Reinertsen syns dessuten at de eksemplene som trekkes frem i saken om «Formenes triumf» (blant andre Drew Barrymore, Chaterine Zeta-Jones, Carrie Otis og Cindy Crawford) ikke er tykke nok til å bli karakterisert som kvinner med kvinnelige former.

Som det står i artikkelen: «kvinnelige former» er et relativt begrep. Men vi mener nå uansett at det tross alt er et fremskritt for formene at for eksempel sjefsylfiden av dem alle, supermodellen Kate Moss, har lagt på seg noen kilo og nå blir betraktet som vakrere enn noensinne. At Kate Moss og de andre nevnte kvinnene på ingen måte kan kalles overvektige, kan vi være enige om. La oss også være enige om at det er et lite fremskritt at kropper som er magre og knoklete sjeldnere og sjeldnere betraktes som vakre og perfekte. I denne verdenen må vi rett og slett ta en kilo ad gangen.

Videre reagerer Reinertsen på følgende sitat - fra en helt annen artikkel i samme nummer:

«Velg rett posisjon når du har sex! Små pupper tar seg for eksempel best ut når du sitter øverst». Sitatet er hentet fra saken «Juks og behag», som var en ironisk innføring i hvordan du kan se sporty og veltrent ut, selv om du egentlig en skikkelig usunn latsabb. Et annet av de mange mer eller mindre seriøse tipsene, var å gå på rulleskøyter, for da vil bena se lange ut. Et tredje tips var å sitte med armene i kors, for da ser armene ut som de er fulle av muskler.

DET ER KANSKJE

vanskelig for en forutinntatt leser, eller en som ikke kjenner ELLE så godt fra før av, å knekke koden i denne sjargongen. Men vår faste leserskare vil ta det humoristiske poenget, og derfor ikke strene inn på neste fest med de høyeste rulleskøytene hun kan tenke seg festet under beina, eller sitte hele sommeren med armene i kors for den sakens skyld.

Vi i ELLE tror heller ikke våre lesere tenker mer på frisyre enn nytelse når de har sex, men i saken «Underverk i underlivet», som Reinertsen også siterer, prøvde vi å løfte fram et problem mange unge kvinner fremdeles sliter med; nemlig å få orgasme. Saken var basert på den svenske sexspaltisten Katherina Janoush' bok om orgasme, noe som også kommer tydelig fram underveis. Tipsene om perlebelagte dildoer og den slags er Janoushs' egne, og forfatterens forsøk på å gjøre kvinners egen seksualitet litt mer, ja, sexy. Tallene vi viser til er basert på en svensk undersøkelse referert i orgasmeboka, men fremdeles hersker det vel ingen tvil om at også en del norske jenter har et noe problematisk forhold til sin egen seksualitet.

Sitatet Reinertsen henter ut fra denne saken, var ment som en alminneliggjøring av et mindre problem i denne sammenheng; at en del jenter sliter med dårlig selvtillit og en overdreven kroppsfokusering - også mens de har sex: For flesteparten er ikke dette en aktuell problemstilling i det hele tatt. Det sier seg jo selv at dersom man er så opptatt av utseende og kropp at man ikke klarer å gi seg hen til sin egen nytelse, går det sjelden bra. Men for de få som ikke klarer å slappe av, er det kanskje ok å vite at det er noen andre som har det sånn også, og at et motemagasin som ELLE ikke fryser ut disse jentene, men inkluderer dem og tar problemene deres på alvor.

Men det er selvfølgelig synd hvis disse jentene, som Maria Reinertsen, ikke ser forskjellen på humoristisk vinklede saker og alvorlige temaer vi prøver å løfte fram i lyset og behandle på en seriøs måte.

ELLE ER ET

motemagasin og vil således alltid - i debatter om skjønnhets- og størrelsestyranni, tynne idealer og spiseforstyrrelser - være lett å angripe. Det må vi leve med.

Men jeg er ikke enig i at vi fordi vi i våre moteserier ofte bruker slanke/ tynne modeller og fordi vi gir våre lesere nyttige - og mindre nyttige - råd og tips om dette og hint, ikke skal ha troverdighet når vi behandler temaer som jenter er opptatt av, det være seg sex, kropp, trening eller skjønnhet.

Reinertsen spør om markedsundersøkelser viser at ELLE-leseren har gullfisk-hukommelse. Og svaret på det spørsmålet er nei. Men våre markedsundersøkelser viser derimot at ELLE-leseren er smart, trygg på seg selv - og at hun har sans for humor og klarer å se nyanser. Og det er henne vi lager magasinet for.