INN I REKLAMEBRANSJEN: Apple-sjef Steve Jobs satser på egen reklameplattform for apps på iPhone og iPad. Samtidig vil selskapet hjelpe deg å fjerne reklame på weben, noe som på sikt kan påvirke hele webøkonomien. Er Apple blitt i overkant lystent på å omforme nettet i sitt bilde?, spør Dagbladets kommentator. Foto: SCANPIX
INN I REKLAMEBRANSJEN: Apple-sjef Steve Jobs satser på egen reklameplattform for apps på iPhone og iPad. Samtidig vil selskapet hjelpe deg å fjerne reklame på weben, noe som på sikt kan påvirke hele webøkonomien. Er Apple blitt i overkant lystent på å omforme nettet i sitt bilde?, spør Dagbladets kommentator. Foto: SCANPIXVis mer

Former nettet i sitt bilde

Apple er på vei inn i reklamebransjen. Det kan være dårlig nytt for den åpne nettøkonomien.

||| Apple-sjef Steve Jobs er ikke snau. Han vil tjene store penger på reklame innenfor sitt lukkede iPhone-iPad-univers, samtidig som han tilbyr reklamefri visning av vanlig webinnhold i nettleseren Safari. På weben er det jo alle vi andre som tjener penger på reklame, og ikke Apple.

I EN NETTØKONOMI der mye av innholdet er gratis, er annonseinntektene alfa og omega. Det gjelder alt fra store nettaviser til private bloggere, men også programvareprodusenter som tilbyr selve produktet gratis. 1. juli lanserer Apple noe selskapet kaller iAds, en nøkkelferdig reklameløsning for leverandører av programmer for smarttelefonen iPhone og surfebrettet iPad. Mens reklame i dagens applikasjoner gjerne er enkle bannere som leder brukeren videre til en webside, byr iAds på rike muligheter for mer tv-reklameliknende opplevelser, med lyd og levende bilder, inne i selve applikasjonen.

DETTE KAN DET bli gode penger av for programvareprodusentene. Som takk for hjelpen tar Apple 40 prosent av reklameinntektene. Det er provisjonen sin, det (oppdatert: men ikke høyere enn hva som er vanlig i andre reklamenettverk, blir jeg fortalt på Twitter)

Flere kritikere mistenker at iAds kan gi Apple et de facto reklamemonopol på nettinnhold som vises gjennom applikasjoner på iPhone/iPad.

Google, den dominerende aktøren innenfor nettreklame i dag, har allerede klaget saken inn for konkurransemyndighetene. Ifølge flere amerikanske medier vil det føderale konkurransetilsynet igangsette etterforskning.

SAMTIDIG har Apple lansert en ny versjon av sin egen nettleser, Safari. Den har en fiks funksjon, kalt Reader, som lar brukeren se en reklamefri og dokumentliknende versjon av en hvilken som helst nettside. Brukvennlig og elegant, som det meste Apple gjør, og vi er mange som kunne tenkt oss en web med mindre reklame.

Men stopp en hal, hva er det egentlig luringene i Apple holder på med her?

Jo: Mens selskapet med den ene hånda forsøker å sluse nettets reklamemilliarder inn i sitt eget, lukkede app-univers, lanserer det med den andre et produkt som kan frata nettsteder som lever av annonseinntekter på den åpne weben innetektsbringende sidevisninger.

Gitt at Safari har beskjeden markedsandel, virker dette med Safaris Reader-funksjon kanskje ikke så dramatisk. Men som Ars Technica påpeker i en meget kritisk artikkel, tyder mye på at ideen kan spre seg til Firefox, Chrome, Internet Explorer og andre nettlesere.

DA HAR VI EN SITUASJON hvor reklamemarkedet på den åpne weben kan svekkes reelt, og annonsører kan fristes til å flytte mer av pengene sine inn i Apples app-univers - der annonsene blir sett.

Da er hele nettøkonomien under påvirkning - i bevegelse fra den åpne weben til en mer lukket, silopreget modell vi kjenner alt for godt fra kabel-TV. Dette skjer heller ikke i et vakuum. Rupert Murdoch og andre aviseiere som lukker tjenestene sine, drar i samme retning.

ER APPLE rett og slett blitt i overkant lystent på å omforme nettet i sitt bilde? Det siste året er selskapet vokst til å bli verdens største IT-aktør målt i børsverdi. Med økt innflytelse kommer økt kritisk oppmerksomhet fra konkurrenter, politikere, offentlige tilsynsmyndigheter og journalister. Denne våren har Apple ertet på seg hele gjengen.

I april ble det kjent at Apple sensurerer redaksjonelt innhold i App Store. Det rammet den Pulitzerprisvinnende karikaturtegneren Mark Fiore, som ifølge Apple «latterliggjør offentlige personer». Det er som kjent er dette selve stillingsbeskrivelsen til en karikaturtegner.

Omtrent samtidig ertet Apple på seg den amerikanske kongressen, da selskapet uteble fra en høring om barns personvern på nettet. «Det var en gedigen tabbe av dem å ikke møte. De burde skamme seg», sa John Rockefeller, demokratisk senator fra West Virginia, ifølge nettstedet Politico.

Vi er mange som liker Apples produkter. Men vi liker det frie, åpne nettet enda mer, og Apple gjør nok klokt i å huske det.