Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Mahlers 8.symfoni

Formidabelt!

En banebrytende komponist åpner slusene til himmel og helvete. Mahlers 8. symfoni berører oss sterkt.

Foto: Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien.
Foto: Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien. Vis mer

Det finnes musikk med sprengkraft som overlever sivilisasjoner. Begynnelsen av 1900-tallet var en periode med både håp og uro. Stormaktene kvesset sverd, mens verden beveget seg mot katastrofe. Steile fronter og politisk uro ble reflektert i kunsten og musikken. Romantikken var definitivt over, og nye strømninger overtok.

Oslo-Filharmonien og Operaorkesteret Operakoret, Oslo Filharmoniske Kor, Operaens barnekor og sangsolister. Dirigent: Jukka Pekka Saraste

6 1 6
Hvor:

Operaen

«Intens beretning om verden og universet»
Se alle anmeldelser

En paradoksal skikkelse på denne tiden er Gustav Mahler (1860-1911). Tidvis utskjelt og latterliggjort i sin samtid og deretter nesten glemt i et halvt århundre. I dag er Mahler en av verdens mest markante og betydningsfulle komponister. Dette forteller oss at mennesker i maktposisjoner aldri alene skal definere hva som er god kunst. De viktigste musikalske ytringene vokser fram uavhengig av politikk og synsing.

Berører

Mahler skrev ni symfonier som alle berører oss sterkt. Musikken omfavner oss med sitt store format og formidler inntrykk fra mange kilder. Ländler-melodier, jødisk folkemusikk og militærfanfarer veves sammen i et svært symfonisk orkester, innimellom supplert med kor og sangsolister. Komponistens strukturer blir dermed både skremmende og geniale. Symfoni nr. 8 sprenger alle grenser i format og innhold. Etter min mening ruver den like høyt som Beethovens Niende.

De store kravene til besetning og antall, gjør at denne musikken ikke spilles så ofte, men er en begivenhet når det skjer. Oslo-Filharmonien og Operaorkesteret hadde slått seg sammen til et enormt ensemble, bistått av Operakoret, Oslo Filharmoniske Kor, Operaens barnekor og åtte sangsolister. Dermed ble en intens beretning om verden og universet pakket ut foran en fullsatt sal.

Himmelvelvende vakkert

Jukka Pekka Saraste hadde en befriende musikalsk ro og lot Mahlers eget genuine budskap være i sentrum. Den finske dirigenten var hele tiden konsis og trygg, en forutsetning for å lykkes i denne symfonien. Strykerklangen var himmelhvelvende vakker, og blåserne skiftet fra sødme til rå kraft etter behov. Sluttscenen var formidabel med stor respons fra publikum. Teksten som kor og solister formidler kunne gjerne vært presentert på skjerm underveis, slik det gjøres på operaforestillinger.

Verden i 2019 opplever fortsatt politisk usikkerhet, uro og mennesker på flukt. Gustav Mahler omfavner kulturelle forskjeller rundt oss og skaper på fascinerende vis en helhet som fungerer. Slik sett peker musikken hans framover til vår egen tid og enda lenger. Derfor er virkningen av Mahlers «Åttende» sterk når alt fungerer, fordi vi som tilhørere opplever at tilværelsens mange elementer har sin plass sammen. Det gir inspirasjon, ettertanke og erkjennelse. Noe vi trenger mer av.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media