FORSKNING I SKOLEN: Nysgjerrigper er et tilbud til barneskolen der magasinet Nysgjerrigper og vitenskapelig metode er sentralt. 1000 lærere kurses årlig i metoden og 3000 elever deltar i en forskningskonkurranse, skriver direktøren for Forskningsrådet. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
FORSKNING I SKOLEN: Nysgjerrigper er et tilbud til barneskolen der magasinet Nysgjerrigper og vitenskapelig metode er sentralt. 1000 lærere kurses årlig i metoden og 3000 elever deltar i en forskningskonkurranse, skriver direktøren for Forskningsrådet. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Framtidas skole:

Formidlingens muligheter

Forskningsrådet deler og bidrar til ambisjonen om å bringe forskning inn i skolen, men vi trenger økt innsats.

Meninger

Ole Martin Moen lanserer flere forslag i sitt innlegg om fremtidens skole. Forskningsrådet deler ambisjonen om å gi forskningen større plass i skolen. Ikke minst fordi kritisk tenkning og vitenskapelig metode er viktig i alle fag.

Moen foreslår flere videoer laget av forskere. Det finnes god videoformidling, men dette er ikke tilstrekkelig for å utvikle evnen til metodisk tenkning og kildekritikk.

Formidlende forskere er bra, men det er viktig at undervisningen er tilpasset til å bruke slike videoer på en god måte.

Nysgjerrigper er et tilbud til barneskolen der magasinet Nysgjerrigper og vitenskapelig metode er sentralt. 1000 lærere kurses årlig i metoden og 3000 elever deltar i en forskningskonkurranse.

Vi har mange eksempler på at lærere er gode forskningsformidlere, og at de sammen med elevene kaster seg inn i problemstillinger der ingen vet svaret. Gjennom dette møter elevene grunnleggende vitenskapelige prinsipper.

Under vår årlige forskningsfestival Forskningsdagene foregår også Forskningskampanjen, der elever på alle trinn er forskningsassistenter og hjelper forskere med å innhente data til forskningsprosjekter. For talentene i de øverste trinnene har vi konkurransen Unge forskere, ofte et springbrett videre til en forskerkarriere.

En undersøkelse fra 2015 viste at 65 prosent av forskere mener det er viktig å knytte kontakt med skolen. Undersøkelsen viser imidlertid at formidling ofte taper mot andre arbeidsoppgaver. Her har universitetene og høyskolene en jobb å gjøre.

Det viktigste målet ved å introdusere forskning i skolen er å utvikle evnen til metodisk tenkning og kildekritikk. Formidling er ikke nok. Vi lever i en tid hvor disse ferdighetene og kompetansen er viktigere enn noensinne.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook