GIKK I PROTEST: Paul Curran valgte å gå fra sin stilling som operasjef i Oslo i 2011 - to år før åremålet utløp. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
GIKK I PROTEST: Paul Curran valgte å gå fra sin stilling som operasjef i Oslo i 2011 - to år før åremålet utløp. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.Vis mer

Forrige operasjef har vært stille siden han sa opp - nå sier han hva han mener

Ikke overrasket over at Per Boye Hansen må gå.

(Dagbladet): - Jeg er ikke overrasket over at Per Boye Hansen (57) må gå, sier forrige operasjef, skotske Paul Curran (51).

Det har vært høylytt debatt om forholdene ved Den Norske Opera & Ballett siden det ble kjent at Per Boye Hansen ikke får fortsette som operasjef.

Både norske og internasjonale operakunstnere har ropt ut mot avgjørelsen. Hansen har selv skrevet et syv sider langt brev der han retter kraftig kritikk til både administrerende direktør og styret ved Operaen.

Bekymringsmeldinger knyttet til Hansens lederstil skal være en av hovedgrunnene til hvorfor han ikke får fortsette, og fredag beskrives Hansen som en lunefull og selvsentrert operasjef som smeller med dørene i en kronikk.

Ikke snakket med pressen siden han forlot Norge Nå forteller tidligere operasjef, Paul Curran, hvordan han opplever saken. Han har fram til nå ikke ønsket å snakke med norsk presse etter at han forlot Norge, men nå forteller han om perioden da ha ga fra seg lederstillingen til Per Boye Hansen. 

- Da Per ble ansatt tenkte jeg det var mitt ansvar å fortelle ham alt jeg kunne om huset. Jeg kontaktet ham flere ganger, men fikk aldri svar. Jeg fant senere ut at han hadde sagt han ikke hadde noen ting å lære av meg. Det var skuffende, forteller Curran.

Hansen skal også ha fjernet flere av dem som hadde jobbet tett med Curran, og kansellerte operastykker som det var planlagt at skotten selv skulle regissere.

- Han har en veldig tysk måte å lede på. De tyske lederne går inn og får vekk alt fra den tidligere lederen. Jeg mener man må stole på dem som elsker firmaet og har jobbet for det tidligere, sier Curran som forteller at han med tristhet følger bråket rundt operaen i Oslo. 

Han er ikke forundret over at Per Boye Hansens lederstil har skapt problemer ved det norske operahuset. 

- Jeg tror Pers stil krasjet med dem i huset, sier han.

FÅR IKKE FORTSETTE: Operasjef Per Boye Hansen må slutte i jobben ved operaen når åremålet går ut i 2017. Det overrasker ikke tidligere operasjef Paul Curran. Foto: Per Flåthe / Dagbladet
FÅR IKKE FORTSETTE: Operasjef Per Boye Hansen må slutte i jobben ved operaen når åremålet går ut i 2017. Det overrasker ikke tidligere operasjef Paul Curran. Foto: Per Flåthe / Dagbladet Vis mer

Per Boye Hansen stusser over Currans uttalelser.

- Jeg har bare møtt Paul Curran ved et par anledninger og har aldri jobbet med ham, så jeg synes det er vanskelig å kommentere dette, annet enn at jeg stusser over at han uttaler seg med så stor sikkerhet, skriver han i en e-post til Dagbladet.

Ønsket å fortsette Paul Curran tiltrådte som operasjef i Oslo i 2007. Han sa uventet opp sin stilling etter kun fire år i sjefsstolen ved Norges dyreste kulturinstitusjon, to år før endt åremål.

Curran mener at norsk presse har feiltolket grunnen for at han måtte slutte, da avgangen ble satt i sammenheng med kraftig kritikk mot hans lederstil. Curran hevder at denne kritikken kom et halvt år etter at han sa opp, og at det var konflikter med teknisk sjef og administrerende direktør Tom Remlov (65) som tvang han til å si opp. 

- Tom Remlov ansatte en teknisk direktør fra oljeindustrien som aldri hadde jobbet i et teater før. Det gjorde jobben umulig for meg. Til slutt måtte jeg stille et ultimatum og be Remlov velge mellom ham eller meg. Til slutt måtte jeg gå, forteller Curran åpenhjertig.

Remlov, som nå er sjef for Riksteateret, vil ikke kommentere konflikten Curran mener er grunnen til at han gikk fra stillingen som operasjef.

- Det er få berøringspunkter mellom den aktuelle situasjonen på Operaen og det som skjedde i 2011. Curran fratrådte etter eget ønske men i full forståelse med meg, etter at vi hadde ført en dialog om saken gjennom noen måneder, og det var mange grunner til at begge parter syntes dette var en riktig avgjørelse, skriver han i en e-post til Dagbladet, og fortsetter:

- Å gå inn på enkelthetene i det nå syns jeg hverken er riktig eller tjenlig, og strengt tatt heller ikke noe det står meg fritt å gjøre.

- Fullstendig ukjent Daværende teknisk direktør ved Operaen, Jan Hauge, kjenner ikke til konflikten Curran sikter til.

- Det er helt nytt for meg. Jeg kjenner ikke til noen konflikt med Paul Curran, det er fullstendig ukjent for meg, sier han.

Han vil ikke kommentere bråket rundt Per Boye Hansen, men sier likevel:

VAR OPERADIREKTØR: Tom Remlov, som nå er riksteatersjef, var tidligere administrerende direktør ved Operaen. Tidligere operasjef Paul Curran mener det var konflikter mellom ham selv, Remlov og tidligere teknisk sjef som gjorde at Curran valgte å si opp jobben som operasjef. Foto: Dagbladet
VAR OPERADIREKTØR: Tom Remlov, som nå er riksteatersjef, var tidligere administrerende direktør ved Operaen. Tidligere operasjef Paul Curran mener det var konflikter mellom ham selv, Remlov og tidligere teknisk sjef som gjorde at Curran valgte å si opp jobben som operasjef. Foto: Dagbladet Vis mer

- Det er nok mer av den typen spenningsfelt i et sånt hus, hvor man har kunstnere med ekstreme krav til egen målsetting innenfor sitt eget fag. Tom Remlov forsøkte å bringe ledelsesprinsipper som er kjent andre steder i en kunstnerisk institusjon. Noen mener det er bra, og smart, og jeg er blant dem.

- Høydepunktet i min karriere Paul Curran sier at det ikke var med lett hjerte han forlot operaen i Bjørvika. 

- Jeg elsket å drive det stedet, det er fortsatt høydepunktet i min karriere. Jeg er veldig stolt over det vi fikk til, og jeg er trist over at et firma som jeg var med å bygge opp nå har vanskelige tider, sier han. 

- Hvorfor tror du det er så mange konflikter rundt Operaen i Oslo?

- I Norge liker dere et rolig og stille liv, alt må være «smooth» og lett. Men opera er vanskelig og alt annet enn lett, og kanskje passer det dårlig å forene opera med den norske væremåten, sier Curran.

Han håper likevel at neste operasjef klarer den utfordrende oppgaven det er å lede Den Norske Opera.  

- Jeg håper de velger rett person neste gang. Det må være en som forstår kulturen i Norge og samtidig har en erfaring nok til å drive et internasjonalt operahus. Det må være en balanse, jeg og Per klarte det ikke. Det blir virkelig ikke lett å finne en ny sjef. Men jeg håper de finner rett person, sier han.