Anmeldelse: Back Porch Republic - «Hustle & Flow»

Forrykende gitarfest

Vidar Busk, Daniel Eriksen og Stig Sjøstrøm - to gitarer og trommer. Det holder lenge!

BLUES-BRØDRE: Daniel Eriksen (f.v.), Vidar Busk og Stig Sjøstrøm utgjør trioen Back Porch Republic. Foto: Nicolay Woldsdal
BLUES-BRØDRE: Daniel Eriksen (f.v.), Vidar Busk og Stig Sjøstrøm utgjør trioen Back Porch Republic. Foto: Nicolay WoldsdalVis mer

ALBUM: Det var helt logisk at Vidar Busk og Daniel Eriksen fant hverandre. De har begge bakgrunn fra Langesund i Telemark, begge er i elitedivisjonen blant norske bluesgitarister, de har gitt ut flere plater aleine eller med band, de har begge fått Spellemannpris og Notodden Blues Festivals pris. Det var bare et tidsspørsmål før plata ville komme.

USA

«Hustle & Flow»

Back Porch Republic: Vidar Busk, Daniel Eriksen & Stig Sjøstrøm

5 1 6

Blues

2019
Plateselskap:

Blue Mood Records / Grappa

«Gitarmania.»

De siste åra har de spilt mye både i USA (særlig på kneiper og festivaler i Memphis, Mississippi og New Orleans) og i Norge under navnet Backporch Society - ved siden av egne prosjekter. Nå har samarbeidet materialisert seg, i bokstavelig forstand, i form av albumet «Hustle & Flow» (som også er tittelen på en film fra 2005). Sammen med Eriksens faste trommepartner Stig Sjøstrøm utgjør de trioen som med denne utvidelsen har fått navnet Back Porch Republic. LIker du The Black Keys, liker du dette!

To kraftgitarister

Eriksen spiller akustisk og gjerne slide og dobro, mens Busk er kjent som en «djevel» på elgitar. Begge synger. De to gitaristene utfyller hverandre fint på dette albumet, som er innom flere retninger - fra hill country blues og boogie til rock'n'roll og rockabilly. I aldri hvilende Sjøstrøm har de akkurat det kompet de trenger.

«Six Strings Down», skrevet av blant andre to av Neville-brødrene og Jimmie Vaughan, er en meget passende åpning. Det er en låt som hyller pionerene som «gud har tatt opp til seg» - Albert Collins, Muddy og Lightnin', Albert og Freddie King, T-Bone Walker. Noen må ta over, og Busk og Eriksen har lenge vært blant de fremste her hjemme til å føre arven videre.

Med «Going Down South», signert blant andre R.L. Burnside, er de ved selve Mississippi-hymnen, med et voldsomt driv og et artig lite riff som går igjen. Besetningen er den samme som Hound Dog Taylor og Burnside m.fl. brukte, to gitarer og trommer.

New Orleans-viben dukker opp i Anders Osbornes pulserende «Oh Mama», i en forrykende versjon med en powertrio som nå er varme i trøya og som ikke inngår kompromisser. Et høydepunkt.

Gjenbruk

«Drive On», signert Hilde Marstrander og Busk, er det noen som vil kjenne igjen - og kanskje har den her fått det uttrykket den hadde fortjent om ikke Busk hadde omstrukturert seg til pop- og chill out-artist for snart tjue år siden. Med på koring er Maria Moe og medprodusent Kyrre Fritzner, mens Eriksen spiller slide og Busk bidrar med en Knopler-inspirert gitarsolo og mye annet fint gitararbeid.

Det må bemerkes at det kan bli i overkant mye gjenbruk av denne låten fra albumet «Venus, Texas» (2010), den gangen Busk overrasket alle, ikke minst bluesfansen, med sin nye retning. Her får du den i en skitten bluesversjon - og attpåtil i en instrumentalversjon som bonus helt til slutt. Men for mye? Nei da, ikke når du hører hvor vakkert og vart Busk spiller her, han som er atskillig mer kjent for sine «harvinger» over gitarhalsen.

Rockabilly

Asie Paytons «I Love You» er en rolig, avbalansert sak med adresse Mississippi, før Brylcreem-reklamen «A Little Dab''ll Do Ya», signert Busk og Eriksen, drar opp stemninga (bruker du for mye er det på eget ansvar), John Mooneys «Oh Louise» holder stimen før standardlåten «St. James Infirmary» - og før rockabillly-øvelsen «Evil Train» (Busk/Eriksen) røsker opp skikkelig (hva er det med bluesfolk og tog?).

Eriksens «Wrecked By Snooks» handler om guttas eldre blueskollega Snooks Eaglin, før albumet altså rundes av med instrumentalversjonen av «Drive On».

Se opp for disse tre når festivalsesongen nå er i full gang. Dette vil garantert gjøre seg fra scenen!