Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Forrykende

Ingen danset, enda det var lørdagskveld og Norges hotteste band spilte opp til vorspieldans.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Röyksopp har nådd dit de er kommet i dag gjennom å være egenrådige og kompromissløse. De har kjørt løpet på egen hånd uten å skjele i kommersiell retning, for plutselig å oppleve at en hel trend- og musikkverden plutselig kobler seg på.

Den samme kompromissløsheten hentet de fram igjen i Oslo Spektrum i går.

House i stadionformat er og blir en kuriøs underholdningsform, men som Daft Punk i høst har vist med ei strålende liveskive, er det fullt mulig å forene det til stor musikk.

Det gjorde Röyksopp, uten at publikum så ut til å forstå. I stedet for å fri til Garbage-publikummet med beherskede chillout-øvelser, leverte Svein Berge og Torbjørn Brundtland et nådeløst og tidvis brutalt tre kvarters housesett som ble innledet med den over to år gamle «So Easy» , og hvor MTV-hiten «Eple» var den eneste låta publikum beit ordentlig på.

Röyksopp satte standarden for hva vi kan forvente av dem framover, og det er bare å glede seg til stinne og svette klubbkvelder eller drømme om en triumfartet housefest i skumringen på Quartfestivalen til sommeren. Det er i slike omgivelser en Röyksopp-konsert kan bli en virkelig happening , til forskjell fra en like fullt imponerende housekonfrontasjon med et publikum som var like steinkalde, som stål- og betongomgivelsene i Spektrum.

JURIØS: Röyksopp ble ikke umiddelbart forstått da de leverte et nådeløst og tidvis brutalt housesett mens publikum ventet på Garbage.
Hele Norges coronakart