Forsikres bare de plettfrie?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

VI VISER TIL

reportasje i Dagbladet (26.7.) og lederen dagen etter, om forsikringsselskapenes bruk av kredittopplysninger for prissetting og nekting av forsikring. En oppklaring kan være nyttig.

Med unntak av lovpålagt bilansvar er det ikke leveringsplikt for forsikring. En forsikringsavtale er i motsetning til sosial trygd basert på frivillighet hos kunde og selskap. Avtale kan normalt inngås bare dersom partene aksepterer hverandres betingelser.

Det påstås at selskapene bruker kredittopplysninger til andre formål enn å vurdere kredittverdighet. Faktum er at selskapenes formål primært er kredittvurdering. De påtar seg erstatningsrisiko allerede fra dag én og har som alle andre rett til rimelig visshet om at levert vare faktisk betales. Ved flere mislighold er det rimelig å anta at heller ikke premien blir betalt. Er betalingsviljen tvilsom kan ikke varen leveres, så enkelt er det.

SELSKAPENES INNTRYKK

er at det ikke er spesielt økonomisk svake grupper som unnlater å betale, oftere er det viljen til å gjøre opp for seg som mangler. Samtidig er det påvist at betalingsuvillige forårsaker skader oftere enn de som tar ansvar for sine betalinger. Det store flertallet kunder har aldri opplevd å få en eneste anmerkning og det må være riktig at sistnevnte slipper å subsidiere førstnevnte. Det blir nødvendig å øke prisen eller nekte forsikring til et usolidarisk mindretall som opptrer på flertallets bekostning.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer