Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Forsikringsmarkedet trenger ikke flere kjemper

Ingen gladnyhet.

Leder

Like før børsåpning i går kom nyheten om at DNB og Sparebank 1-gruppen slår sammen forsikringsavdelingene sine til én virksomhet. Virksomheten vil bli landets tredje største forsikringsselskap med nærmere 1000 ansatte, og verdsettes til nær 20 milliarder kroner.

Etter planen skal fusjonen av de to forsikringsavdelingene gjennomføres 1. januar neste år, forutsatt at de får godkjenning fra myndighetene.

Den godkjenningen er det gode grunner til å stille seg tvilende til at myndighetene skal gi dem. «DNB og Sparebank 1 lager forsikringskjempe» var Dagens Næringslivs overskrift i går morges. Men markedet for skadeforsikring trenger ikke flere kjemper og større konsentrasjon. Tallene tyder heller på at det trengs mer konkurranse og flere aktører.

Blant annet har professor ved UiO Gaute Torsvik, i en leder i tidsskriftet Samfunnsøkonomen tidligere i år, pekt på at i det norske markedet for skadeforsikring ligger lønnsomheten på tregangen av hva som er snittet i Europa.

Mens norske forsikringsselskap i snitt sitter igjen med rundt 15 kroner for hver hunderlapp de omsetter for, får det gjennomsnittlige forsikringsselskapet på kontinentet bare fem kroner igjen.

Noe av det skyldes selvsagt godt arbeid fra forsikringsselskapene. Teknologisk nyvinning og omstilling har gjort det mulig å holde kostnadene nede. Men over tid skal markedskreftene drive prisene nedover, så lenge markedet fungerer.

At det ikke har skjedd, tyder på at «de fire store» fortsatt har betydelig markedsmakt, og at norske forbrukere betaler overpris.

Før norske konkurransemyndigheter godkjenner sammenslåingen av de to forsikringsvirksomhetene, bør de derfor forsikre seg om at den ikke øker markedsmakten unødig.

Den varslede sammenslåingen vil neppe være avgjørende for konkurransen i markedet alene, men vil dra utviklingen i feil retning. De seineste åra har man sett at forbrukermobiliteten er høyere for skadeforsikring enn for vanlige banktjenester, og at mindre aktører har stjelt markedsmakt fra «de fire store». Dette er en utvikling som må vernes om.

Den største jobben for å motvirke markedsmakt i forsikringsmarkedet kan vi likevel gjøre selv, som forbrukere. Ordninger som Forbrukerrådets finansportal har gjort det lettere å sammenlikne priser mellom tilbyderne. Høyere mobilitet og forbrukere som tør sette krav vil presse selskapene til å konkurrere hardere. Det trengs.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.