DEBATT

Elsparkesyklene

Forsikringsplikt for elsparkesykler

Hva med å innføre objektivt ansvar for elsparkesykler, ikke ulikt det som finnes i bilansvarslova?

FORSIKRING: Løsningen for å redusere ulykker med elsparkesykler kan være å benytte seg av markedsmekanismer. Ved å innføre forsikringsplikt for elsparkesyklister ved utleie, kan risikoen prises, skriver innsenderen. Frank Karlsen / Dagbladet
FORSIKRING: Løsningen for å redusere ulykker med elsparkesykler kan være å benytte seg av markedsmekanismer. Ved å innføre forsikringsplikt for elsparkesyklister ved utleie, kan risikoen prises, skriver innsenderen. Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Avisene fylles av skriverier om problemene som elsparkesyklene skaper. Noen vil forby. Andre vil regulere. Noen vil ramme brukerne. Andre vil ramme utleierne. Atter andre appellerer til sunn fornuft og brukernes ansvarlighetsfølelse.

Elsparkesykler faller mellom to stoler: Ikke er det bil, og ikke er det sykkel. Men hvorfor forsøke å presse disse tohjulingene inn i eksisterende rammer?

Løsningen for å redusere ulykker med elsparkesykler kan være så enkel som å benytte seg av markedsmekanismer. Ved å innføre forsikringsplikt for elsparkesyklister ved utleie, kan risikoen prises. Dermed vil det bli kostbart å bruke elsparkesykler til risikotider, i risikosoner eller for risikopersoner. Når prisen går opp, går etterspørselen ned.

Når en bruker skal leie en elsparkesykkel, må utleieselskapet påby ansvarsforsikring og ulykkesforsikring for brukeren. Alder, tidspunkt på døgnet og brukssted, er ikke-diskriminerende variabler som kan ligge til grunn for premieberegning per minutts bruk. I tillegg kommer brukerens eventuelle skadehistorikk.

Forsikringsselskaper kan således konkurrere om å tilby forsikring til brukere, og utleieselskapene vil ha interesse av å innhente pris fra flest mulig forsikringsselskaper. Dermed blir konkurransen nærmest fullkommen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer