POPULÆRE: «House of Cards», med Kevin Spacey og Robin Wright på rollelista, trekker mange seere.
POPULÆRE: «House of Cards», med Kevin Spacey og Robin Wright på rollelista, trekker mange seere.Vis mer

Forskere har forklaringen på «House of Cards»-suksessen

- Det er ikke en tv-serie i klassisk forstand.

(Dagbladet): Serien «House of Cards» ble en stor suksess da den første sesongen ble lansert i 2013.

Programmet, som tar for seg Francis Underwoods giftige vei mot toppen i amerikansk politikk, er nå inne i sin tredje sesong.

På mange måter har serien blitt symbolet på «binge-watching» - når man ser mange episoder av en serie i ett strekk.

«Beat-struktur» «House of Cards» er imidlertid ikke en tv-serie i klassisk forstand, mener den danske forskeren Jakob Isak Nielsen.

- Det er seriefiksjon, men ikke nødvendigvis tv-fiksjon. Man har blant annet forlatt «beat-strukturen», som den klassiske tv-serien er bygget på, sier Nielsen, som er førsteamanuensis i medievitenskap ved Aarhus Universitet, til vitenskap.dk.

Med «beat-struktur» menes blant annet at serieskaperne må knytte spenningstoppene opp mot reklamepauser, for å hindre at seerne bytter kanal.

Dette gjelder ikke serier som «House of Cards», mener Nielsen, som også trekker fram «The Wire» og «Game of Thrones» som eksempler på serier som ikke er tv-serier.

- Den tredje gullalderen Verken regissør David Fincher eller manuskriptforfatter Beau Willimon hadde jobbet med tv før de gikk i gang med «House of Cards»-prosjektet. 

Nielsen forteller at Willimon ikke tenkte over seriedramaturgi da han gikk i gang. Siden det ikke er reklamepauser i serien, mente manusforfatteren at scenene kunne vare opp mot elleve minutter.

- Allerede i HBOs «The Wire» var det lange scener på fire og fem minutter. Den ble vist på et abonnementsbasert TV-nettverk, og det var gnisten til det man nå kaller «den tredje gullalderen» for amerikanske serier, sier Nielsen.

- Rom for nyanserte personskildringer Førsteamanuensis Helle Kannik Haastrup forsker på film- og mediekultur ved Københavns Universitet. Hun mener den nye friheten har vært bra for både innholdet og dramaturgien i «House of Cards».

- Når det ikke er reklamepauser hvert tiende eller femtende minutt, blir det rom for mer nyanserte personskildringer. Det blir også mer vold og sex, sier hun til vitenskap.dk.