ILLUSTRASJONSBILDE: Forskere er skeptisk til norsk Facebook og Google-konkurrent. Foto: JULIAN STARATENSCHULTE
ILLUSTRASJONSBILDE: Forskere er skeptisk til norsk Facebook og Google-konkurrent. Foto: JULIAN STARATENSCHULTEVis mer

Forskere skeptiske til felles norsk konkurrent til Facebook og Google

Schibsted-direktøren ønsker en felles publiseringsplattform for norske medier, men medieforskere tviler.

Schibsted-direktør Rolv Erik Ryssdals forslag om en felles publiseringsplattform for norske medier blir møtt med skepsis av medieforskere.

Ryssdal kom med forslaget overfor Dagens Næringsliv torsdag. Han tok til orde for et norsk alternativ til Facebook, for å kjempe mot den globale nettgigantens artikkelløsning Instant Articles.

- En felles plattform for norske medier vil ikke kunne konkurrere med Facebook. Folk er på Facebook for å holde seg orientert om hva venner og bekjente holder på med. De er ikke der primært for å oppdatere seg på nyheter, sier medieforsker Anders Fagerjord til Klassekampen.

- Hvem skal bestemme hvilke saker som skal ha høyest prioritet? Det vil nok bli mye krangling mellom de ulike mediehusene om hvordan denne plattformen skal redigeres, legger han til.

Medieforsker Jens Barland ved NTNU sier at det ikke er noen grunn til å avfeie Schibsteds initiativ til å utvikle nye digitale modeller, men han tror en felles norsk publiseringsplattform kan true mediemangfoldet.

- Dersom man lager en plattform med enhetlig redigering, vil man samtidig få en redaktørfunksjon. Det vil også kunne svekke mangfoldet. Men det kommer an på hva slags modell man velger, og slik jeg forstår Rolv Erik Ryssdal, er dette foreløpig bare på skisseplanet, sier han til Klassekampen.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram