INGRID HELGØY
og Anne Homme som begge er forskere ved Rokkansenteret ved Universitetet i Bergen, advarer i en kronikk i Dagbladet 12. ds. mot «testtyranni» i norsk skole. Deres advarsler bygger på et eneste premiss: Utdanningsmyndighetene i England har innført et meget omfattende kontroll- og inspeksjonssystem for engelske skoler. Dette har medført store kostnader og, angivelig, betydelige skadevirkninger. Dette systemet har svært lite til felles med det nasjonale systemet for kvalitetsvurdering som er under innføring her i landet - for øvrig med bred støtte i Stortinget. Dermed faller, etter min vurdering, grunnlaget for hele kronikken bort.
Hvis forfatterne virkelig mener at det er tilstrekkelige likhetstrekk mellom det engelske og det norske systemet til at deres eksempel er relevant, må de på et eller annet faglig grunnlag kunne dokumentere eller i hvert fall sannsynliggjøre det. Hvis kronikk-formatet ikke gir mulighet for dette, finnes det jo en rik flora av samfunnsvitenskapelige tidsskrifter som sikkert vil trykke seriøse bidrag av denne typen. Inntil videre blir deres bidrag til skoledebatten stående som en meningsytring på linje med mange andre som også har sterke meninger. Da er forskertittelen i beste fall egnet til å forvirre, i verste fall egnet til å svekke samfunnsforskningens omdømme.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger