Forskjeller i skolen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

PER ØSTERUD

og Jan Johnsen fra Høgskolen i Oslo, fortsetter i Dagbladet 19. april sin utrettelige innsats for å fremheve reformpedagogikkens fortreffeligheter, og samtidig advare mot alt som smaker av sterkere vektlegging av kunnskaps- og ferdighetsformidling i skolen. De setter opp et skrekkbilde av et stadig mer markert sorterings- og klassesamfunn opp mot idealbildet av solidaritets-samfunnet preget av mer mellommenneskelig forståelse. Dette idealsamfunnet kan vi åpenbart bare oppnå hvis vi beholder enhetsskoletenkningen uten endringer.

Det er vanskelig å vite om man skal være imponert eller forskrekket over slik standhaftighet, som åpenbart ikke lar seg påvirke av at virkeligheten ikke stemmer med idealbildet. Vi får stadig flere beviser på at elevenes læringsutbytte ikke er bra nok. Internasjonale sammenligninger viser at resultatene i Norge i beste fall er gjennomsnittlige. Langt alvorligere er det de samme undersøkelsene viser at nærmere en femtedel av norske elever har så svake leseferdigheter at det vil skape store problemer for dem i videre utdannelse og arbeidsliv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer