Forsmådde kulturseere

Ingress

Meninger

Det er ingen grunn til å forføre de som allerede liker deg. Men en bør heller ikke ta trofasthet for gitt, slik NRK synes å gjøre med sitt voksne, kulturinteresserte publikum. Det har nå blitt kjent at NRK legger ned den såkalte Kulturstripa i sin nåværende form, det vil si programmene for musikk, litteratur, kunst og film som har vært sendt på NRK2 på hver sin ukedag.

NRKs kultursjef Hege Duckert bedyrer at budsjettet til kultursendinger vil forbli like høyt, og peker på at Hans Olav Brenner snart er klar med et nytt, litteraturorientert talkshow. Likevel er det vanskelig å lese avgjørelsen som noe annet enn en nedprioritering av det spesifikke kulturstoffet, særlig med tanke på det andre som har skjedd de siste åra: Nisjeprogrammene på P2 ble erstattet av større og mer generelle programflater, Kulturnytt forsvant som tv-program og mistet ettermiddagssendingen på radio, kulturprogrammene ble flyttet fra NRK1 til det mer grisgrendte NRK2, og musikkprogrammet «Lydverket» måtte vike for brede, folkelige «Studio 1».

Programmene som beholdes, er «Lisenskontrolløren», et nostalgisk arkivprogram, og «Kulturquiz», som er laget etter underholdningsmal. NRK prioriterer, er å jage etter de seerne som alle andre kanaler ønsker seg: De unge. Det er ikke uproblematisk for en allmennkringkaster at de velger å kurtisere den målgruppen som allerede har mange tilbud i de kommersielle kanalene, mens de som ikke har så mange andre steder å gå, blir nedprioritert.

Kulturstripa har riktignok ikke vært noen suksess. Dette har nok å gjøre med at programmene, og særlig «Filmbonanza» og «Studio 1», allerede er så generelle. De som er spesielt interessert i film og musikk, vil synes programmene er for overfladiske og heller velge fordypningsstoffet som finnes til gagns i internasjonale nettmedier, mens de som vil underholdes, finner lettere tilgjengelige tilbud andre steder. Kulturstripa har henvendt seg til mellomseeren; en sjelden, utdøende art. Men snarere enn å gi opp sitt mest trofaste publikum eller henvise dem til radiokanalenes krinkelkroker, burde NRK trekke veksler på medarbeidernes store kunnskaper, lage programmer om dét de genuint kulturinteresserte er opptatt av og gjøre det godt, og ikke følge så nøye med på ratingen.