LIZZ WRIGHT: Det var denne artisten journalisten i Romsdals Budstikke først introduserte, og så anmeldte. Ekspert på presseetikk, Gunnar Bodahl-Johansen, mener det er problematisk og kaller det for rolleblanding. Bildet er fra en av Lizz Wrights konserter i Belgia i fjor. Foto: JMQuinet / NTB scanpix
LIZZ WRIGHT: Det var denne artisten journalisten i Romsdals Budstikke først introduserte, og så anmeldte. Ekspert på presseetikk, Gunnar Bodahl-Johansen, mener det er problematisk og kaller det for rolleblanding. Bildet er fra en av Lizz Wrights konserter i Belgia i fjor. Foto: JMQuinet / NTB scanpixVis mer

Først introduserte han artisten, så anmeldte han konserten: - Problematisk

Tor Hammerø i Romsdals Budstikke ga artisten Lizz Wright varme ord fra scenen. Det gjorde han også i anmeldelsen. 

(Dagbladet): Onsdag kunne lesere av Romsdals Budstikke få med seg siste nytt om Moldejazz, den anerkjente jazzfestivalen som arrangeres hvert år.

En av artistene som var anmeldt i utgaven var den amerikanske jazzsangeren Lizz Wright (36).

Av avisas anmelder fikk hun terningkast fem, og ble beskrevet som både en prinsesse og en gud. Det var journalist og jazzentusiast Tor Hammerø som anmeldte konserten.

Det leserne derimot ikke fikk vite, var at avisas anmelder også var konferansier denne kvelden, og introduserte artisten. Han skal ha lovet publikum en fin konsert fra scenen.

Ekspert på presseetikk, Gunnar Bodahl-Johansen, mener det er problematisk.

- Rolleblanding

Bodahl-Johansen forteller til Dagbladet at man ikke kan være aktør og reporter samtidig.

Se anmeldelsen nederst i saken!

- Journalister må være journalister, og bare det. De kan ikke påta seg andre roller. Dette er problematisk, fordi journalister har en rolle der de til alle tider må være uavhengige. Det vi ser her er klar rolleblanding, sier han.

Eksperten mener at både journalisten og avisas troverdighet settes på spill når rollene blandes.

- Hver gang journalister tråkker ut i det med et bein i hver leir, er det grunn til å spørre om det finnes klare nok retningslinjer i redaksjonen. Der har som kjent den ansvarlige redaktøren det fulle og personlige ansvaret, forteller eksperten.

- Spiller ingen rolle

På spørsmål fra Dagbladet om det hadde gjort en forskjell dersom avisa opplyste om at Hammerø var konferansier, svarer Bodahl-Johansen at det er irrelevant.

- Det spiller ingen rolle. Folk skal vite at journalister er journalister. De skal ikke ha noen forbindelse med noe av det de skriver om. Publikum kan tenke at han kanskje driver med promotering av en av sine egne favoritter eller venner, sier han og forsetter:

- Jeg pleier å si at uavhengighet sitter i metodene, ikke i tankene, sier han.

- Burde skrevet det

Dagbladet har vært i kontakt med Tor Hammerø, som ikke ønsker å kommentere saken.

Redaktør for Romsdals Budstikke, Ole Bjørner Loe Welde, forteller derimot til Dagbladet at de godt kunne informert leserne om at Hammerø også var konferansier under festivalen.

- Vi burde med stor fordel skrevet at Tor introduserte henne. Det ville vært mer ryddig for vår del, sier han til Dagbladet.

Loe Welde mener imidlertid at Hammerø er en god anmelder, og sier at de har brukt han tidligere år.

Han opplyser om at de nå har lagt ved informasjon om at Hammerø var konferanser i den digitale utgaven av avisa.

«ÅHOI!»: Tor Hammerø ga artisten Liz Wright terningkast fem og skrev at hun «synger som en gud, har utstråling som en prinsesse og ser ut som en million dollar». Tidligere på kvelden var det han som ønsket henne velkommen til scenen. Foto: Faksimile 
«ÅHOI!»: Tor Hammerø ga artisten Liz Wright terningkast fem og skrev at hun «synger som en gud, har utstråling som en prinsesse og ser ut som en million dollar». Tidligere på kvelden var det han som ønsket henne velkommen til scenen. Foto: Faksimile  Vis mer