Først og fremst artist, dernest kvinne, kleshenger og danser

Lady Giga.

URIMELIG KONTRAKT: Foran konserten med Lady Gaga i Oslo ble Dagbladet bedt om undertegne en fotokontrakt som la uakseptable restriksjoner på bruk av pressebildene. Vi fant ikke å kunne undertegne kontrakten og har derfor heller ikke bilder fra konserten. Her er hun i aksjon under en konsert i Chicago tidligere i år. Foto: AP/Scanpix
URIMELIG KONTRAKT: Foran konserten med Lady Gaga i Oslo ble Dagbladet bedt om undertegne en fotokontrakt som la uakseptable restriksjoner på bruk av pressebildene. Vi fant ikke å kunne undertegne kontrakten og har derfor heller ikke bilder fra konserten. Her er hun i aksjon under en konsert i Chicago tidligere i år. Foto: AP/ScanpixVis mer

|||KONSERT: Problemet med å iscenesette seg selv slik Lady Gaga har gjort siden årsskiftet 2008—09 er at det blir fryktelig mye å leve opp til i det øyeblikket selv'et faktisk skal opp på en scene.

Når man like gjerne dukker opp som en biff som en samling såpebobler er det lett at forventningene bokstavelig talt blir umenneskelige.

Konserten i går var derfor en helt nødvendig påminnelse til oss entusiastiske opphaussere om hva vi har med å gjøre, og det er: Ett (1) menneske på 24 år som lager popmusikk.

Cellofankjole Ja, denne kvinnen har et svært show der scenen er bygd som en musikalscene og skifter fra neonopplyst storbymiljø til futuristisk-skummel variant av Central Park og ja, det er sprø kostymer involvert, spesiell kudos går til den levende cellofankjolen som underholdt oss mens vi måtte høre gjennom den intetsigende «So Happy I Could Die».

Men, også kvinner i lampeskjermer og sommerfugldrakter, kanskje spesielt disse, trenger tid til å skifte.

Pausene var mange, og selv om vi fikk se motefilmer av henne i flotte kjoler med grønt spy, blod og diverse andre arty tilbehør, var det ikke til å unngå at det senket tempoet i et ellers velsmurt, energisk show.

Mye på hjertet Men mer viktig var det nok at konserten også minnet om at denne kvinnen ikke har blitt svær ved å ta på seg morsomme hatter, men fordi hun, som fansen alltid kommer trekkende med, kan synge, spille og har mye på hjertet.

Så mye at det blir i overkant vekkelsespreget, og når denne anmelder synes det blir fint og ikke flaut skyldes det litt at når hun peker på meg, og sier at jeg kan være hvem jeg vil og jeg er en superstjerne, har hun en klo til hånd, men mest fordi det framstår genuint og improvisert.

HELT GAGA: Spente fans foran Oslo Spektrum. Foto: Håkon Eikesdal
HELT GAGA: Spente fans foran Oslo Spektrum. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer

Rallinga hennes gir varme til et show og en musikkpakke som ellers kunne framstått maskinell og overøst.

Det er for øvrig synd at også denne talentfulle artisten som så naturlig ble midtpunktet i et folkerikt ensemble må presses inn i linjedansingens synkroniserte ondskap.

Selv om det er komisk nok at man kommer ut av det når man krafser seg i skrittet, virker dette reduserende og fullstendig unødvendig.

Skli av setet Danserne er meget drevne, og lekre nok til å få enhver kvinne til å skli av setet og kunne utmerket godt gjort sin greie på egen hånd, slik at Lady Gaga i enda større grad kunne gjort det hun gjør best, vandre autoritært rundt og være den mest imponerende popartisten i dette tiåret.

Foto: Håkon Eikesdal
Foto: Håkon Eikesdal Vis mer

Foran konserten med Lady Gaga i Oslo ble Dagbladet bedt om undertegne en fotokontrakt som la uakseptable restriksjoner på bruk av pressebildene. Vi fant ikke å kunne undertegne kontrakten og har derfor heller ikke bilder fra konserten.

PÅ VEI TIL SPEKTRUM: Lady Gaga i baksetet. Foto: Jonas Pettersen
PÅ VEI TIL SPEKTRUM: Lady Gaga i baksetet. Foto: Jonas Pettersen Vis mer