- Forstår ikke markedsføring

Forfatter og reklamemaker Arne Berggren feller en knusende dom over forlagenes markedstenkning.

- De forstår ikke markedsføring, og Gyldendal har ikke forstått det siden Harald Griegs tid (Gyldendals sjef fra 1925- 1970, red.anm.), sier Berggren i sin kritikk mot forlagsbransjen. De ser ikke hva som skjer rundt dem.

En kombinasjon av manglende forståelse for markedet og steingammel kultur gjør at det ikke er de store forlagene som kommer til å rekruttere de nye historiefortellerne.

Loe-typer til nettet

Den neste Erlend Loe kan like gjerne signere kontrakt med et nettselskap, sier Arne Berggren til Dagbladet.

Forlagene må senke terskelen for å finne flere nye fortellerstemmer, mener Berggren.

- De beste historiefortellerne er ofte slurvete og lite utholdende, men flere av disse burde få en sjanse.

- Den neste forfattergenerasjonen blåser i om forlagsdirektøren er en litterær person. Det må være en som er flink til å lede en bedrift og som kan dyrke fram forfattere som merkevare, mener Arne Berggren, selv forfatter, musiker og reklamemann.

SATSE TØFFERE: - De beste historiefortellerne er ofte slurvete og lite utholdende, men flere av disse burde få en sjanse, mener Arne Berggren.